Adobe Camera RAW 7, alebo ako vyťažiť z vašich záberov maximum

0
385

Článok, ktorý vznikol v spolupráci s časopisom PC REVUE prináša pohľad do noviniek v plugine Camera RAW, súčasti Adobe Photoshop CS6.

Snaha odfotiť čo najkvalitnejší záber, je bez pochyby zámerom každého fotografa, či už amatérskeho, alebo profesionálneho. Každým zaostrením objektívu, každým pohľadom do hľadáčika, či na digitálny display prístroja, každým stlačením spúšte si v našich mysliach vytvárame obraz o finálnom snímku, navyše často dúfajúc, že výsledok predčí naše očakávania. Kvalita je vždy prvoradý faktor a dokonalosť je to, po čom siahame. Ako sa však ubezpečiť, že zo svojich fotografií „vyžmýkame“ naozaj maximum? Ak pre tentokrát abstrahujeme od fotografických zručností každého z nás, ostane nám iba technologická rovina, východiskový bod, z ktorého sa odrážame všeci, bez ohľadu na to či fotíme polovicu svojho života, alebo sme práve dostali náš prvý prístroj. Nebudeme sa však rozprávať o kvalitatívnych faktoroch fotoaparátov, či argumentovať ktorý model, ktorá značka má aké výhody a nevýhody. Nie, pozrieme sa na niečo omnoho, aspoň na prvý pohľad, triviálnejšie – typ súboru záberu.

RAW dominujúci, JPEG na povrazoch, rozhodca začína odpočítavanie…

Ak by sme upustili od všetkých ostatných faktorov a zamerali sa iba na kvalitu obrazu, nie je lepšie riešenie ako fotiť do formátu RAW. Tento, ako už možno niektorí podľa názvu zistili, nekomprimovaný formát poskytuje obraz tak, ako bol zachytený snímačom, bez akýchkoľvek úprav, či konverzií. Pýtate sa, kde je tá spomínaná výhoda? Pre lepšie pochopenie si môžete doma spraviť jednoduchý experiment. Otvorte si akýkoľvek obrázok, ktorý si doslova pýta dodatočné úpravy a tieto zmeny na ňom vykonajte. To, či sa už jedná o odstránenie šumu, či zaostrenie, nehrá dôležitú úlohu. Na čo sa pri tomto pokuse sústredíme je rýchlosť, ktorou dokáže software vašej voľby dané akcie previesť. Väčšinou, v priemere, je to otázkou niekoľkých, často až desiatok sekúnd. Treba si však zároveň uvedomiť, že v tomto prípade úkony vykonýva počítať s niekoľkými GB pamäte, viacerými jadrami a silnou grafickou kartou. Napriek tomu mu to však trvá značnú dobu. Pre porovnanie, fotoaparát zachytávajúci zábery do formátu JPEG tieto procesy vykoná prakticky okamžite. Ako je to, vzhľadom na priepastný technologický stupeň, možné? Jednoducho, vo všetkých fotografických prístrojoch je pri tomto type súborov dôraz kladený hlavne na rýchlosť. Konverzia je často nedokonalá, škála farieb „zosekaná“ a ostrenie, či zvýraznenie detailov nepresné. Zábery sú však na pamäťové médium ukladané okamžite a ich rozmery sú značne úsporné.

Oproti tomu môžeme postaviť už spomenutý, nekomprimovaný formát RAW. Ako prvým, pre mnohých pravdepodobne najvážnejším nedostatkom je nemožnosť ho otvoriť v akomkoľvek prehliadači obrázkov, nutnosť upraviť ho pred tým, ako ho môžeme prezentovať publiku. V tesnom závese za touto prekážkou je niekoľkonásobne väčšia veľkosť uložených súborov, s čím ide ruka v ruke pomalšia rýchlosť ukladania a samozrejme rýchlo sa míňajúce miesto na pamäťovej karte. V prípade RAWu môžete na rýchly sekvenčný záber okamžite zabudnúť, fotoaparát by sa vám vôbec nepoďakoval. Výhody však v mnohom spomenuté nedostatky prevyšujú – zrhnúť by sa dali pod označenie „úplná kontrola nad všetkými aspektami výsledného obrázku“. Dynamické možnosti, ktoré môžete ovplyvniť sú priam až neuveriteľné. Od vyváženia bielej, cez dodatočné ostrenie, odstránenie šumu, manipulácie s jednotlivými farebnými kanálmi a mnoho ďalšieho vám dajú slobodu, pomocou ktorej si výsledok môžete doslova upraviť podľa svojho vkusu. A to so zachovaním najvyššej kvality. My si teraz spolu ukážeme, ako na to.

Mágia pomocou kliknutia

Adobe Camera RAW nie je vo virtuálnom svete grafických programov spoločnosti Adobe žiadna novinka. V najnovšej verzii – Camera RAW 7 priniesol viacero šikovných vylepšení, ktoré uľahčujú prácu grafikovi, ako aj skvalitňujú celkový výsledok. Interface sa od predošlej verzie prakticky nezmenil, iba viac sprehľadnil a jeho používanie je omnoho intuitívnejšie. Preto tí z vás, ktorý s týmto plug in-nom v minulosti už pracovali nebudú mať žiaden problém sa v novinkách zorientovať.

Po otvorení fotografie v RAW formáte sa nám automaticky otvorí okno s nastaveniami Camera RAW. Pre nováčikov, ktorý s podobnými nastaveniami doteraz nemali tú česť, môže prvá obrazovka pôsobiť zmätočne, ale nie je sa čoho obávať, všetko je naozaj jednoduché. Hlavné okno sa skladá z dvoch častí. Dominantným celkom je okno s náhľadom upravovanej snímky, kde okrem samotnej fotografie môžeme voliť nástroje na úpravu (pracovný riadok v hornej časti), alebo kvalitatívne nastavenia záberu v časti dolnej. Pre naše potreby je nepochybne zaujámavejšia strana pravá, obsahujúca všetky poskytované možnosti vo forme posuvných nastavení.

Pozornejší z vás už možno hneď tu zaregistrovali prvú novinku siedmej verzie Camera RAW. Kým v predošlých verziách boli jednotlivé voľby „rozhodené“, aby zodpovedali príslušným nastaveniam fotografie, tu u každej jednej možnosti vychádzame z bodu 0, takpovediac neutrálnej pozície. Akékoľvek pohyby posuvných tlačidiel do oboch strán, máme takto prehľadne ukázané a nie je problém prípadne sa vrátiť na pôvodný stav. Informačné dáta nám dopĺňa histogram a informácie o uzávierke, clone, ISO a ohniskovej vzialenosti, v hornej časti okna. Prejdime však k asi najzaujimávejšej časti – samotným novinkám v nastaveniach.

Exposure – kým v predchádzajúcich verziách Camera RAW slúžila expozícia hlavne na zvýraznenie bielej, alebo najsvetlejších tónov a jej neopatrným zaobchádzaním sa mohli objaviť rozpixelovné ,až neestetické časti, aktuálne slúži presne tomu, na čo bola navrhnutá – nastavenie základných hodnôt svetlosti celého obrázku. Jednoducho povedané, dokáže zosvetliť, alebo stmaviť obrázok komplexne, čím aj na najvyšších hodnotách môžeme dosiahnuť akceptovateľných výsledkov, samozrejme za cenu zvýšenej zrnitosti. Tú však môžeme poľahky odstrániť v záložkeDetail, časti Noise Reduction – Luminance.

Contrast – pomocou tohto posuvného tlačidla môžeme ovplyvniť prechodové rozdiely medzi svetlými a tmavými časťami na fotografii. Rozdiel oproti starším verziám spočíva hlavne v jemnosti prechodov, vďaka čomu si môžeme dovoliť odvážnejšie experimentovanie. Aj napriek tomu odporúčam nechať si toto nastavenie až na samotný záver.

Nasledujúce štyri nastavenia môžeme pri vysvetľovaní zhrnúť do jednej skupiny – Highlights, Shadows, Whites a Blacks nám prispôsobujú svetlé a tmavé plochy podľa ich intenzity. Kým Highlights a Shadows pozmeňuje širšiu škálu stredných odtieňov čiernej a bielej, Whites a Blacks pracuje s hraničnými farbami. Správnou kombináciou môžeme dosiahnuť vskutku jedinečné výsledky a dodať fotografii atmosféru, akú si len zaumienime.

Jedným z ďalších efektov, ktorý je možné prostredníctvom týchto nastavení dosiahnuť je vyváženie odtieňov, nápadne pripomínajúce HDR efekt – a to bez nutnosti kombinovať viac záberov s rozličnou intenzitou expozície.

TIP: Rozumným postupom je zoradiť si všetkých šesť spomenutých posuvných tlačidiel do troch skupín – Exposure a Contrast ovplyvňujú celý obrázok, Highlights a Shadows sa venujú širšej báze svetlých a tmavých odtieňov a Whites a Blacks pracujú s limitnými hodnotami farieb. Postupným prechádzaním jednotlivých možností tak môžete upraviť svetlosť záberu do najmenších detailov.

Clarity – nástroj na pridanie ostrosti či jasnosti objektom na zábere. Najzásadnejšou zmenou je v tomto prípade, že vyššie hodnoty už nevytvárajú okolo hrán objektov rušivé žiarenie, ako tomu bolo v predošlých verziách. Opäť však treba brať na vedomie, že tento nástroj je pomerne citlivý a pri manipulácii s ním je vhodné zazoomovať na obrázok a prípadne nedostatky vykompenzovať manuálnym nastavením tmavých a svetlých plôch.

Poslednú veľkú zmenu v základných nastaveniach, ktorú nesmieme opomenúť, nájdeme v záložke Tone Curve – Point. Je to skutočne tak, prosby mnohých grafikov boli konečne vypočuté a Adobe sa rozhodli do kriviek implementovať aj možnosť upravovať každý farebný kanál zvlášť. Takto konečne môžeme priamo v Camera RAW dosiahnuť farebné efekty, ktoré bolo doteraz možné vytvoriť iba priamo vo Photoshope.

Malý tip úplne na záver. Vedeli ste, že všetky spomenuté novinky, ako aj nastavenia, ktoré v najnovšej verzii Adobe neinovoval je možné aplikovať aj lokálne, na jednotlivé časti fotografie? Pýtate sa, ako na to? Odpoveďou sú dva nástroje, ktoré nájdete na pracovnej lište priamo nad náhľadom.

Prvý nesie názov Graduated Filter (klávesová skratka G) – jeho uchopením a potiahnutím skrz obrázok nastavíte počiatočný a konečný bod, po ktorý sa bude postupný prechod aplikovať. V prislúchajúcom bočnom panely si však najskôr nesmieme zabudnúť nastavíť hodnoty jednotlivých funkcií. Takto môžeme zmeny farebnosti, či ostrosti vykonať iba na časti fotografie a zvyšok ponechať v pôvodnom stave.

Ak hľadáte nástroj pre ešte jemnejšiu a individuálnu prácu s obrázkom, možno bude Adjustment Brush (klávesová skratka K) práve pre vás. Tak ako sme v Graduated Filter mohli pozmeniť iba časť obrázku, tu môžete všetky nastavenia aplikovať pomocou štetca na ľubovoľné miesto v ľubovoľnej intenzite. Individuálnejšiu a dynamickejšiu úpravu RAW záberov ako toto dosiahneme už iba veľmi ťažko.

Ako sme si takto v krátkosti stihli ukázali, Camera RAW je mocný nástroj, ktorý v mnohých funkciách konkuruje priamo Photoshopu. S dostatkom trpezlivosti a chuti experimentovať môžeme z našich záberov vytiahnuť skutočne maximum. Obyčajné snímky tak v priebehu chvíľky premeníme na takmer profesionálne fotografie, ktoré zaručene vzbudia pozornosť širokého okolia.

Autor: Anthraey