Ako fotiť: čiernobiela fotografia

Vytvoriť čiernobielu fotografiu je jednoduché. Avšak kvalitná umelecká čiernobiela fotografia si vyžaduje viac, než len stlačenie spúšte a prevedenie do tohto režimu. V tomto článku objavíte pár rád, ktoré pomôžu k vytvoreniu naozaj dobrej čiernobielej fotografie.

0
241

Pretransformovanie obyčajnej farebnej fotografie do čiernobielej, môže úplne zmeniť dojem zo snímky. Čiernobiely záber si však vyžaduje dlhšie zamyslenie sa. Predstavu, čo konkrétne sa zmení, ak farbu zúžime len na odtiene čiernej a bielej. Aj keď môže ísť o rovnakú fotografiu, výsledný dojem nemusí byť vždy presne taký, aký sme si predstavovali. To, čo robí krásnou farebnú fotografiu, nemusí robiť krásnou tú v čiernobielom prevedení.

benny
Prevedenie farebnej fotografie do čiernobielej.

Vhodné pre čiernobielu fotografiu sú textúry, formy, tvary, ktoré vyzerajú lepšie v tomto režime. Za dobrý námet sa považujú i zimné stromoradia, skaly, hory, krajiny, detaily, povrchy, kde vynikne grafický vzhľad snímky.

Kameň

Pri fotografovaní je dôležité najmä svetlo a jeho dopad na fotografovaný objekt, či krajinu. Práve vďaka dobrému silnejšiemu svetlu na snímke vzniká kontrast, ktorý jej dodáva špecifický zaujímavý vzhľad.

umelecká fotografia
Ukážka dvoch fotografií. Každá z nich pôsobí úplne iným dojmom, práve vďaka farebnosti a kontrastu. Tiež si tu môžeme všimnúť, akú váhu zohráva dobré svetlo.

Fotografie vzniknuté pri jemnom svetle vytvárajú v čiernobielom prevedení často jednoliate plochy. To spôsobuje, že snímka pôsobí zašednuto a nevýrazne. Neznamená to však, že nedostatočný kontrast vždy uškodí. Práveže naopak, i toto môže fotografii pomôcť. Všetko záleží na odstupňovaní tónov, pretože v tom je sila a bohatstvo čiernobielej fotografie. Základ úspechu preto spočíva v uvedomení, že tu človek pracuje iba s tónmi určitej farby. Vo farebnej fotografii sa nad týmto nie je potrebné zamýšľať, pretože tá má okrem rozdielov medzi rozličnými tónmi i odlišnosť medzi farbami.

Krajinka
Prvá fotografia je typickým príkladom vyblednutej, zle vyzerajúcej fotografie. Škála tónov nie je dostatočná. Na druhej fotografii je pridaný kontrast, tónová škála sa tým rozšírila a fotka vyzerá omnoho lepšie. Krajinka pôsobí dramaticky.

Pri transformovaní z farebnej fotografie do čiernobielej sa určité prvky strácajú a iné zas vystupujú do popredia. Často krát je fotografia v čiernobielom prevedení omnoho krajšia. Vyvoláva silnejší a výraznejší dojem.

čiernobiela

Čiernobiele zábery krajiny sú podstatne pôsobivejšie a dramatickejšie než obrázky farebné. Veľmi dobre vyzerajú najmä zimné fotky, keďže sneh zastúpi veľkú škálu svetlých odtieňov, ktoré sa už ľahko dajú dotvoriť prvkami s tmavými odtieňmi.

Príboj
Príboj, zastúpený svetlou vodou je v kontraste s tmavou skalou.

Do pozornosti dávam amerického fotografa Ansela Adamsa, ktorý patrí k vrcholným predstaviteľom čiernobielej fotografie. Podotýkam, že nie digitálnej, ale analógovej fotografie. Dokázať spraviť dokonalú čiernobielu fotografiu správnym vyvážením clony a uzávierky na analógový fotoaparát je skutočné umenie. Nehovoriac o tom, že to nekončí pri jedinej možnosti cvaknúť, ale pokračuje to zdĺhavým procesom vyvolávania fotografie, kým autor uvidí skutočnú podobu fotky.

Ansel
Ansel Adams: The Tetons and the Snake River (1942)

Pri fotografovaní postáv vonku nastáva situácia, kedy nemáme možnosť úplne podmaniť si svetelné podmienky. To, čo ale máme vo svojej moci, je možnosť pracovať s fotografovaným objektom. Môžeme ho otočiť a nasmerovať tak, aby svetlo zvýraznilo to podstatné, alebo ho aspoň dostatočne osvetlilo. Zle dopadajúce svetlo na čiernobielom snímku je ešte rušivejšie, než na snímku farebnom. Najmä na portréte, ak nám vzniknú nežiaduce tiene spôsobené svetlom, čiernobiela fotografia tieto nedostatky ešte väčšmi zvýrazní. Pozor si treba dávať najmä pri fotení v exteriéri, keď na objekt dopadá slnečné svetlo predierajúce sa cez lístie stromov. Pri fotografovaní v ateliéri je výhodou to, že môžeme hľadať také osvetlenie, ktoré vytvára buď kvalitnú škálu farebných tónov, alebo nezvyklé smerové osvetlenie. Jeho výsledkom býva pôsobivý snímok.

Portrét
Dve fotografie, ktoré poukazujú na vplyv svetla na čiernobielu fotografiu. Prvá zobrazuje portrét fotografovaný v exteriéri, nevhodné tiene sú spôsobené prenikaním slnečného svetla cez lístie stromov. Druhá fotografia je z exteriéru, intenzita a smer osvetlenia je úmyselne daný tak, aby v portréte vynikli určité rysy.

Pri fotografovaní je tiež dobré myslieť i na pozadie. Ak je pozadie v kontraste s objektom, ktorý fotíme, v čiernobielej fotografii nám tento objekt viac vystúpi do popredia.

Stromy

U čiernobielej fotografie nemusíme riešiť, aký druh svetelného zdroja máme, či je to žiarovka, či slnko. Podstatná je intenzita osvetlenia. V závislosti od intenzity osvetlenia je možné pohrávať sa i so zmenou hodnoty ISO. Na čiernobielej snímke dodá jemná zrnitosť spôsobená hodnotou ISO atmosféru starej fotografie.

Torta
Na čiernobielu fotografiu má vplyv intenzita osvetlenia, pričom nezáleží o aký svetelný zdroj ide.
Zimná krajina
Vyššia zrnitosť obrazu je spôsobená vyššou hodnotou ISO.

V závere spomeniem, že ak ste odfotografovali nejakú snímku farebne, avšak po prevedení do čiernobielej varianty je vyblednutá, málo kontrastná, netreba zúfať. Pomocou úpravy v počítači sa dá kontrast doladiť. My sme na ukážke využili program Adobe Photoshop. Pri pridávaní kontrastu je dobré si dávať pozor na prepálené miesta, ktorým je lepšie sa vyhnúť.

ukážka
Pri úprave kontrastu je možné využiť i krivky, či úrovne.
Prevedenie
Taká pomôcka na záver. Ak by niekto nevedel ako v Adobe Photoshop previesť farebnú fotografiu na čiernobielu.