Ako fotiť koncerty? – 2. časť

0
327

V prvej časti seriálu sme zisťovali, čo si za prístroje treba zabezpečiť, ak chceme fotiť koncerty. Teraz sa pozrieme na to, ako si techniku správne nastaviť.

ISO, clona, uzávierka

Nastavenia týchto troch funkcií je pre výsledok fotenia absolútne kľúčové.

Ako som už minule spomínal, ISO je svetelná citlivosť filmov. Toto označenie sa však používa aj naďalej v digitálnej fotografii a úplne jednoducho sa dá povedať, že čím vyššie ISO nastavíte, tým menej svetla budete potrebovať. Čo sa týka koncertov a ISO, najdôležitejšie je prispôsobiť sa daným podmienkam: pokiaľ fotíte na festivale o štvrtej popoludní s prirodzeným svetlom, bohate vám postačí držať ISO na čo najmenších hodnotách, použitie vysokého ISO vám totiž môže spôsobiť to, že fotografie budú síce krásne ostré, ale akosi bez života. Naopak v malom klube, kde je svetla málo alebo vo večerných hodinách festivalu pod reflektormi je nevyhnutné prejsť k vyšším číslam ako je 800 alebo 1600. Zároveň však musíte počítať, že čím väčšie ISO, tým viac šumu.

 

Clona, označovaná písmenom f je zariadenie, ktoré umožňuje meniť priemer otvoru objektívu a tým ovplyvňovať množstvo svetla, ktoré do fotoaparátu vnikne. Pri koncertnom fotení (ak nefotíte na už spomínaných festivaloch v popoludňajších hodinách) treba cloniť podľa možností vášho objektívu na čo najnižších hodnotách.

 

Riadením uzávierky meníte expozičný čas, teda celkom jednoducho povedané, čas, počas ktorého aparát sníma. Táto funkcia je však absolútne závislá od prostredia, teda od svetla, dymu a rýchlosti pohybujúcich sa “objektov“. Predovšetkým v klube to však chce pevnú ruku a zároveň počítať so zmenami svetla a tým pádom meniť aj uzávierku. Stabilizátor obrazu v objektíve vám totiž pobiehajúcich hudobníkov nezastaví.

Zopár rád na záver

Je nemenný fakt, že fotenie v červenom a tmavomodrom svetle je peklo. V tomto prípade je občas fajn prepnúť do čiernobieleho režimu, v ktorom aj zlé farby svetla môžu vyznieť dobre. Svoje môže urobiť aj funkcia vyváženia bielej. Nespoliehajte sa ale na prednastavené možnosti a pokúste sa zvoliť najlepšie farby pomocou custom nastavení. Niekedy to pomáha, inokedy nie…

 

Pri fotení koncertov musíte počítať aj s veľkým odpadom. Nič si z toho nerobte a zabezpečte si čo najväčšiu kartu. Veľa urobí aj sekvenčné fotenie, pri ktorom môže z desiatich zlých fotiek pokojne vyjsť jedna výborná.

 

Fotografujte bez blesku! Ani externý blesk nedokáže robiť zázraky a tak fotky s bleskom strácajú čaro; ich farby sú studené a predovšetkým blesk znepríjemňuje život hudobníkov i návštevníkom koncertu.

Autor:  feefoo