Ako fotiť: svetlo v umeleckej fotografii

0
385
Autor : Robo Kučák

V tomto článku sa nebudeme venovať ako pomocou svetla, čo najlepšie odfotografovať danú vec, ale ako dodať pomocou svetla fotografii skutočný dojem, cit, príbeh….

Nedostatok svetla, či zlé svetlo – vždy sa dá urobiť naozaj dobrá fotografia. Tajomstvo sa ukrýva v tom, že je potrebné vedieť ako s takým svetlom narábať a naučiť sa ho využívať vo svoj prospech. Často krát sa zámer autora prispôsobuje svetelným podmienkam, pretože je nutné premýšľať, čo môže z priemernej fotografie urobiť excelentnú.

Autor : Robo Kučák
Autor : Robo Kučák

Správne využitie svetla môže z úplne obyčajnej fotografie spraviť nadčasovú, plnú dojmov a atmosféry. Svetlo stojí za zrodom absolútne každej fotografie, pretože bez svetla nie je možné vytvoriť žiadnu fotografiu.

Výhodou nepriaznivých svetelných podmienok môže byť to, že môžeme získať omnoho dramatickejšiu fotografiu. Počasie je preto často ukazovateľom, ktorému je potrebné sa prispôsobiť. Ak sa snažíte odfotografovať niečo, na čo vôbec nie sú vhodné svetelné podmienky, výsledok bude veľmi neuspokojivý. Naopak, naučiť sa pracovať s tým, čo máme, môže byť veľkým prínosom. napr. využitie hmly, či mrholenia nám pomôžu vytvoriť veľmi náladové snímky.

Autor : Robo Kučák Hmla dodáva fotografii neobyčajnú atmosféru.
Autor : Robo Kučák
Hmla v kombinácii so svetlom dodáva fotografii neobyčajnú atmosféru.

Fotenie pri zapadajúcom, či vychádzajúcom slnku dodá fotografii zvláštny nádych. Vo fotografii prevládajú teplejšie tóny. Veľkou výhodou je i dramatickejšie podanie a zdôraznenie oblohy či mrakov.

Fotografia vznikla pri zapadajúcom slnku, bez akýchkoľvek úprav v počítači.

Fotografovanie proti svetlu má tiež svoje výhody. Popredie síce zostane príliš tmavé, ale vzniknuté siluety vytvoria úplne iný pocit z toho, čo sa odohráva na snímke.

Zimné fotografie pôsobia úplne inak ako letné, to platí i pri východoch a západoch slnka.
Autor : Lukáš Rucek

Je dobré všímať si odkiaľ a v akej intenzite svetlo dopadá. Ak fotíte portrét, pózujúci by nemal byť k zdroju svetla otočený chrbtom, či natočený iba čiastočne. Ak budete fotografovať človeka natočeného chrbtom k zdroju svetla, stane sa to, že tvár ostane v tmavom opare, oproti prostrediu a tak bude fotografia pôsobiť zle, tmavo. Avšak pri správnom vyvážení clony a uzávierky sa môže i taký portrét podariť.

Na obidvoch obrázkoch sa objavuje zadné svetlo, za objektom. Na prvom je svetlo silnejšie, tvár je preto tmavšia. Svetlo zvýraznilo dlhé blond vlasy a klasy v pozadí, spôsobilo však prepálené miesta. Na druhej fotografii sa objavuje jemné svetlo, tvár oproti pozadiu nie je taká tmavá, snímka pôsobí príjemne.

Ak bude fotografovaný objekt k zdroju svetla natočený len čiastočne, na tvári vzniknú nevhodné tiene, ktoré sa následne už len ťažko upravujú v grafickom programe.

Na prvej fotografii je svetlo, ktoré vytvára rušivé tiene. Portrét by vyzeral omnoho lepšie, ak by žena bola inak otočená k zdroju svetla. Druhá fotografia je skvelou ukážkou ako správne využiť svetlo. Tu je však svetlo strojené a umelo vytvorené v ateliéri podľa potreby autora. Fotografia je ale intímna, príjemná, s dôrazom na krivky tela.

Pri fotení aktov sa často využíva osvetlenie z jedného bodu, alebo len určité svetelné body, presne smerované na to, aby vypichli to podstatné, čo fotograf zamýšľa zdôrazniť. Fotograf sa snaží zachytiť určité kontúry tela, alebo len nejaké fragmenty, ktoré prezrádzajú, čo sa na fotografii nachádza a zároveň chce dodať atmosféru tajomna. Pri aktoch sa toto využíva najmä preto, že divákovi to dáva priestor pre fantáziu. Fotky sú zároveň jednoduché a čisté bez rušivých vplyvov. Je to možné využiť i pri portrétoch, či fotení rôznych objektov zaujímavých tvarov, ktoré vďaka svetlu vyniknú. Takáto fotografia v čiernobielom prevedení svetlo ešte väčšmi zdôrazni.

Ateliérová fotografia ponúka veľké množstvo možností, ako pracovať so svetlom.

Samozrejme, najlepšie je denné svetlo. Ostré slnečné svetlo spôsobuje silné kontrasty, s ktorými je potrebné pracovať tak, aby nám nevznikali prepálené miesta. Najlepšie svetlo je teda cez deň, keď je slnko pod mrakom, alebo podvečer keď slnko zapadá. Ak plánujete fotografovať a máte možnosť si vybrať, určite voľte tieto časy. Prínosom jasného slnečného počasia je to, že ak nafotíte objekt z určitého uhlu, na fotografii to vytvorí príjemný závoj. Absencia kontrastu vôbec neprekáža, pretože zámer autora je cítiteľný.

Na druhej fotografii je zobrazený svetelný závoj vytvorený vplyvom ostrého slnečného svetla.

Veľký vplyv na fotografiu má i farba samotného svetla. Denné svetlo je najprirodzenejšie. Keď fotografujeme v interiéri, je potrebné dbať na správne vyváženie bielej. Žiarovkové svetlo je predsa len viac ladené do žltej, a neónové zas do modrej farby. Pri umeleckej fotografii však tieto pravidlá môžu byť porušované, všetko záleží na tom, ako má fotka pôsobiť. Ako príklad uvediem fotografovanie v kostole, kde je slabšie svetlo, ktoré vytvárajú horiace sviečky. Ak sa budete pokúšať odfotografovať takéto miesto a vyváženie bielej nastavíte tak, aby ste potlačili žltý nádych vo fotografii, stratí sa dojem, ktorý by vytvárala. Fotografia bude chladná, neprirodzená.

Dve fotografie, jedna v teplých tónoch, druhá v studených tónoch. Rozdiel je i v pôsobení fotky na diváka, každá vyvoláva úplne iné dojmy.

V závere už iba spomeniem, ako nechať vyniknúť fotografie odfotografované v noci. Využívajte to, čo ponúka pouličné nočné osvetlenie. Rôzne farebné svetielka, odrazy, a pod. Nočné osvetlenie môže byť pri správnom  nastavení fotoaparátu dostačujúce i bez statívu a fotka, bez blesku často krát vynikne viac. Ak využijete i statív, nastavením dlhšej uzávierky získate ostrejšie fotografie. Pri použití blesku je svetlo príliš ostré a pôsobí násilne. Produktívne je hlavne obdobie Vianoc, kedy sa ulice pýšia hromadou farebných blikajúcich svetielok.

Autor : Lukáš Rucek