Copywriting – ako na texty, ktoré predávajú

Máte záujem písať reklamné texty? Viete, aký je profil copywritera? Založili ste si e-shop a neviete ako ho otextovať? Čo patrí do mikrotextov, buttonov a hlášok? Ako pracovať na SEO článku? Chcete mať atraktívny blog aj po textovej stránke? Potrebujete nakopnúť pri komunikácii so zákazníkmi cez e-mailing?

0
118

Copywriting, čo to vlastne je?

Pojem copywriting (copy – reklamný text, writing – písanie) v oblasti reklamy a marketingu označuje tvorbu reklamných textov. Cieľom copywritingu je prostredníctvom textu presvedčiť zákazníka ku kúpe produktu. Kvalitnému copy nejde len o predaj, ale aj o podporu pozitívneho vzťahu zákazníka s brandom (značkou).

Kniha Copywriting – Pište texty, které prodávají zachytáva dlhoročné skúsenosti copywriterov s písaním PR článkov, webcopy, e-mailingom, PPC reklamou, blogmi, sociálnymi sieťami a e-bookmi. Autori opisujú skúsenosti s textovaním webových stránok, radia ako mať úspešný blog. Vecne upozorňujú, akým chybám sa treba vyhnúť pri písaní online a offline textov. Ponúkajú návod ako písať kvalitné PR články. V každej kapitole nájdete samostatnú tému súvisiacu s copywritingom:

#copywriting

Trúfate sa zamestnať ako copywriter no stále nemáte jasno čo obnáša byť copywriterom? Práve tejto téme venujú pozornosť kapitoly s názvom Co je copywriting a Profil profesionálního copywritera. Okrem podrobného popisu pojmu copywriting sa autori v kapitolách zamerali na základy marketingu a reklamy, ktoré by mal poznať každý copywriter. Predstavia aj koncepty ADAM (Attention Interest Desire Action) a AIDA (Attention Desire Action Memory), ktoré napomáhajú bližšie porozumieť rozhodovaciemu procesu zákazníka.

#profil copywritera

Kapitola venovaná profilu copywritera poukáže na ideálne vlastnosti copywritera a v akej pracovnej oblasti by sa mohol copywriter uplatniť. Zaujímavou časťou je vyprofilovanie pracovnej náplne v danej oblasti copy. Autori svojimi získanými skúsenosťami poukážu na najefektívnejší tvoriaci proces copywritera a rovnako upozornia na zlozvyky, akým sa má copywriter vyhnúť pri písaní textov.

#online verzus offline copywriting

Ak nemáte ešte jasno či sa chcete venovať offline alebo online copy, odpoveď nájdete v kapitole Online copywriting vs. offline copywriting. Autori sa v kapitole zamerajú na zásadný rozdiel medzi online a offline copy:

Offline – písanie reklamných textov pre časopisy, katalógy, letáky… Online – písanie reklamných textov v internetovom prostredí. Online copy je špecifický okamžitou merateľnou spätnou väzbou a interaktivitou. Pozícia online copywritera je náročnejšia v okamžitej spätnej väzbe. Online užívateľ je nedôverčivejší a môže vás hneď po zverejnení vášho článku vyhejtovať. Odpoveď na otázku „ako sa vyhnúť chybám v online a offline copy?“, nájdete práve v tejto kapitole.

#PR (public relations) články

PR článkom je venovaná podrobná kapitola. Dozviete sa ako napísať PR článok, aby nebol primárne predajným textom, suchým komerčným zdelením, ale aby poskytol čitateľom povedomie o značke a zároveň s ním nadviazal vzťah. Autori popisujú rôzne formy PR článkov pre nenásilnú propagáciu produktov. Za najefektívnejšie formy PR považujú informačný článok, recenziu, rozhovor s osobnosťami a veľa ďalších, ku ktorým ponúkajú podrobný know-how. Rovnako sa dozviete ako má vyzerať štruktúra článku alebo, aká je nesprávna varianta článku.

#SEO

Aby sa dali vaše články dobre vyhľadať a mali dobrú pozíciu vo vyhľadávačoch, venujte pozornosť SEO (Search Engine Optimization). Kapitola o SEO pracuje napríklad s pojmami kľúčové slová, metatexty, metapopisok, titulok, anchor. Dozviete sa aj tipy pre optimalizáciu jednotlivých útvarov: webcopy, blog, PR článok, e-mailing, e-book, PPC reklama.

#webcopy

Webcopy patrí medzi ďalšie zaujímavé aktuálne témy. Určite ste sa už stretli s webovou stránkou, ktorá bola nezrozumiteľne otextovaná, vládol v nej chaos, bola neprehľadná a mätúca. Webcopy sa dá označiť za gro v online písaní a je východzí bod pre marketingové aktivity. Pokiaľ je stránka nezrozumiteľná užívateľ ju väčšinou ihneď opustí a vy ste prišli o potencionálneho zákazníka. Ako pozitívne vnímam príkladné ukážky dobrého a zlého webcopy, ktoré sú súčasťou kapitoly. Viete sa rýchlejšie zorientovať, akým chybám sa treba vyhnúť už pri prvotnom zrode vašej webovej stránky.

#emailing

E-mailing je jedným z najvýkonnejších marketingových nástrojov. Prostredníctvom e-mailu si budujete so svojim zákazníkom vzťah a staráte sa o neho. Reklamu cez e-mail pokladám za najťažšiu formu copy. Napísať reklamný mail, tak aby zaujal dá zabrať. Podľa seba viem, že väčšina takýchto mailov putuje priamo do koša, v najhoršom prípade bez ich otvorenia. V kapitole Emailing sa dozviete, na čo sa zamerať, aby bol váš e-mailing úspešný.

V knihe na vás čakajú aj ďalšie zaujímavé témy akými sú: PPC reklama, e-book, copywriting pre e-shopy, copywriterske útvary pre offline (názvy, slogany, printová reklama, advertorial, billboard…) či meranie výkonu vašich textov a vyhodnocovanie ich úspešnosti prostredníctvom zaujímavých metód.

Knihu by som odporučila nie len začiatočníkom, ale aj zabehnutým copywriterom, ktorí určite nájdu inšpiráciu, ako byť lepším vo svojom remesle. Pozitívne vnímam autorov publikácie. Sú to mladí ľudia, ktorí sa odhodlali ísť naplno do toho čo ich baví a ich skúsenosti pretavili do veľmi, praktickej, vecnej a prehľadnej publikácie.

l213041Názov: Copywriting – Pište texty které prodávají
Autor: Zuzana Veselá, Jana Šupolíková, Lucie Jebavá, Jiří Viktora, Anna Sálová
Vydavateľstvo: Computer press
Počet strán: 232
Väzba: brožovaná
Rozmer: 167×225 mm
Jazyk: český
ISBN: 9788025145890
Rok vydania: 2015

Prehľad
Forma
Obsah
Vyčerpanie témy
Zdieľať
Predchádzajúci článokPhotoshop: Profesionálne retušovanie tváre I.
Nasledujúci článokViete čo je web umenia?
Milovníčka kníh, dizajnu a umenia, ktorá nepohrdne vôňou kávy či koní. Tanečné či turistické topánky mi nie sú cudzie. Rada objavujem veci nové nepoznané, ochutnávam výzvy exotické. Slabosť mám na britský humor, no najviac ma vie rozosmiať Dylan Moran.