Fotografovanie pomocou filtrov

Fotografické filtre nám pomáhajú uľahčiť fotenie počas denného svetla. Nie za každých okolností nám dané svetelné podmienky vyhovujú. Charakter svetla prechádzajúceho cez objektív však môžeme veľmi ľahko ovplyvniť použitím rôznych druhov fotografických filtrov.

0
1255

Ak ste už niekde počuli pojem Fotografické filtre alebo sa chcete naučiť s nimi pracovať ste tu správne, pretože tento článok vás naučí na čo slúžia, ako si vybrať správny model a ako s nimi pracovať.

Čo je fotografický filter a na čo slúži

Každý pozorný majiteľ zrkadlovky, či už digitálnej alebo analógovej, si už určite všimol úzky závit na obrube svojho objektívu. Práve ten je určený na osadenie jednoduchého optického zariadenia, sklíčka, ktoré nám dokáže výrazne pomôcť zbaviť sa pri fotení mnohých nechcených elementov na výslednej fotografii, ako napr. odrazov či nepríjemných odleskov, no dokáže aj významne ovplyvniť celkové tónové ladenie obrazu. Iste, dnešné grafické editory ponúkajú mnoho nástrojov, ktoré dokážu absenciu filtra minimalizovať, no to už ide skôr o prácu grafika, než fotografa. Je preto dobré vedieť o možnostiach, ktoré nám filtre pri fotení ponúkajú.

Pred kúpou

Na trhu môžeme nájsť nepreberné množstvo značiek a výrobcov, ktorý sa od seba odlišujú nie len cenou, ale aj kvalitou. Tie najlacnejšie začínajú na úrovni niekoľkých desiatok eur, no bežné sú ceny rádovo aj v stovkách. Je treba si však uvedomiť, že s kvalitou rastie aj cena, nemôžeme preto od neznačkového filtra z „ebayu“ očakávať vlastnosti profesionálneho. Základná otázka teda je, koľko sme ochotní investovať. Klasické tvrdenia, že pre začínajúceho fotografa úplne postačí aj ten najlacnejší, tu podľa môjho názoru neplatia. Lacné nekvalitné filtre totiž buď nebudú mať na naše fotografie vôbec žiadny vplyv, alebo ich dokonca degradujú (môžu totiž kaziť kresbu objektívu). A to určite nechce žiadny fotograf, ani začiatočník. Najvhodnejším riešením je teda vyskúšať si konkrétny typ filtra na našom prístroji. Samozrejme, nie vždy je to možné, no kupovať mačku vo vreci sa naozaj neoplatí. Na čo si ale treba dávať pri kúpe najväčší pozor, je správny priemer filtra, tak, aby pasoval na náš objektív. Ten sa uvádza v milimetroch, v prednej časti objektívu, spolu s informáciami o svetelnosti a výrobcovi.

UV filter

Zrejme najrozšírenejší typ. Používa sa najmä ako ochrana objektívu pred prachom či mechanickým poškodením. Jeho účinky na výslednú fotografiu takmer nie sú viditeľné, pretože filter je číry a filtruje len UV žiarenie, ktoré môže spôsobiť jemný modrý nádych na obraze (najmä pri snímaní počas zamračenej oblohy). Význam mal hlavne v minulosti, pri používaní filmov citlivých na ultrafialové svetlo. No nové filmy a digitálne fotoaparáty si s tým už dokážu poradiť samé. Mnoho fotografov ich však používa kvôli ich nízkej cene, najmä ako spomínanú mechanickú ochranu šošovky. No pozor na možné nepriaznivé vplyvy na ostrosť či kontrast obrazu, najmä pri výrazných svetelných zdrojoch.

Polarizačný filter

V porovnaní s UV filtrom sa nepoužíva tak často, no v niektorých situáciách je jeho použitie mimoriadne vhodné. Najmä keď sa potrebujeme vyvarovať vzniku odleskov na niektorých materiáloch. Hlavne čo sa týka skla, vodnej hladiny, či zvýraznenia oblohy. Využíva pri tom princíp polarizácie svetla. No asi najoceňovanejšia vlastnosť, pre ktorú je tento filter populárny medzi fotografmi, je schopnosť zvýrazniť oblohu a mraky. Zvyšuje jej sýtosť a živosť farieb, odstraňuje zdanlivý opar. Filter je možné aj po nasadení pootáčať, aby bolo možné docieliť požadovaný efekt. V zásade platí, že by svetlo zo slnka malo na filter dopadať kolmo. Poznáme dva typy: cirkulárny (fólia na filtri rozkmitá svetlo po prechode opäť do všetkých smerov) a lineárny.

Šedý prechodový filter

Vhodný pri fotografovaní krajiny, pri záberoch s vysokým rozdielom kontrastných plôch (krajina – svetlá obloha). Má premenlivú priepustnosť svetla, a tak dokáže tieto rozdiely ustáliť. Vyrábajú sa v rôznych prevedeniach, čo sa týka prechodu, no pri každom type platí že sa prechádza z neutrálnej hustoty až po úplne číre sklo. Dôležitým údajom pri tomto filtri je jeho faktor priepustnosti. Ten ovplyvňuje, ako veľmi sa v šedej časti filtra zmení expozícia záberu. Existujú dva typy prechodových filtrov – hard edge (použitie pri prudkom prechode kontrastu scény, napr. krajinkársky záber s časťou oblohy) a soft edge, kde je prechod plynulejší.

Farebné filtre

Mohlo by sa zdať, že v súčasnosti sa už ani nepoužívajú, pretože ich miesto je v čiernobielej fotografii, kde ovplyvňujú prechod farby do čiernobielej škály. Zosvetľujú odtiene zhodné s farebnosťou filtra a naopak stmavujú odtiene doplnkové k farbe použitého filtra. V podstate nezosvetľuje farby, iba nestmavuje farby zhodné s farbou filtra. Využívajú sa hlavne žlté, červené, modré a zelené filtre. Ich účinok je možné napodobniť v mnohých grafických editoroch.

Starostlivosť

Filtre je vhodné skladovať v bezprašnom prostredí, najlepšie v originálnych plastových krabičkách, v ktorých boli zakúpené, poprípade v jemnom textilnom vrecku. Na čistenie sa odporúča používať mikrovláknová handrička, bežne dostupná aj v očnej optike. Pozor však na čistiaci prostriedok ktorý použijete, aby nedošlo k poškodeniu reflexnej vrstvy a znehodnoteniu filtra. Najlepšie je sa informovať v špecializovanom obchode.

Autor:  Michal Tóth