Michal Slovák: Chcem tvoriť dizajn, ktorý pretrvá

Jeho dizajn sa vyznačuje minimalizmom a čírou jednoduchosťou. Chce vytvárať veci, ktoré zasiahnu súčasnú dobu, ale aj vytrvajú pár generácií. Zoznámte sa s dizajnérom Michalom Slovákom.

0
820

Zdravím ťa, Michal! Vieme o tebe, že si známy dizajnér a máš za sebou už kopu úspechov, no skúsiš nám o sebe povedať niečo viac?

Volám sa Michal Slovák a som grafické štúdio s menom aj priezviskom. Blogujem občas aj o steakoch na tyhovado.sk, k nim pijem sajder Jablčnô, ktorý som pred pár rokmi začal vyrábať spolu so svojimi kamarátmi, a mám (rád) dobré nápady.

Jablčno

 

Kedy sa začalo tvoje nadšenie pre dizajn a na čo sa najviac špecializuješ?

Bolo to počas vysokej školy a môžem povedať, že k dizajnu som sa dostal cez reklamu. Bavilo ma vymýšľať kampane. Je to však rýchloobrátková sféra a po čase ma to prestalo baviť. Chcel som tvoriť niečo, čo prežije a nie je dňom skončenia kampane zabudnuté.

jablčno obaly

 

Po vzhliadnutí tvojej stránky vidno za tebou veľa úspešných dizajnových projektov. Ktoré osobne považuješ za najväčšie úspechy

Do portfólia si dávam hlavne veci, na ktorých ma bavilo pracovať. Najobľúbenejšou značkou sú preto určite čokolády LYRA. Ani nie tak kvôli výsledku, ani ich výnimočnej chuti, ale kvôli skvelým ľuďom, ktorí ju vyrábajú. Je až radosť s nimi spolupracovať. Dobrý výsledok sa dá dosiahnuť, len ak vás aj baví spolupracovať s tými, ktorí za značkou stoja.

Teším sa však teraz na nové projekty, ktoré mi čoskoro pribudnú do portfólia. Posledné obdobie bolo a ešte je pracovne náročné, ale verím, že tie výtvory budú stáť za to.
lyra_premium LYRA_KIDS

Aké ďalšie zaujímavé práce môžeme od teba najbližšie očakávať? 

Onedlho by mal uzrieť svetlo sveta rebranding softwarovej firmy Davinci, na ktorej som spolupracoval. Bola to náročná a dlhá práca, ale po dlhej dobe jedna z tých, pri ktorej podrastiete a naučíte sa niečo nové. A spoznal som opäť super ľudí, ktorí tam pracujú.

Takmer rok som robil aj na obale pre ražnú pálenku MORHO, ktorú som pred pár týždňami dokončil a už je vo výrobe. Teším sa hlavne, keď ju ochutnám priamo z novej fľaše.

Hotové by mali byť čoskoro aj obaly detských výživ pre značku OVKO, ktorú iste každý pozná zo svojho detstva. Spolu by malo ísť až o 13 produktov. Tieto však budú určené najmä na export.

A okrajovo sa v spolupráci s ďalšími ľuďmi začínam venovať aj retail dizajnu. Pre čokolády LYRA pripravujeme otvoriť vlastné značkové predajne. Táto oblasť sa mi začína stále viac a viac páčiť a chcel by som sa jej venovať aj v budúcnosti.

ovko morho

 

Na tvojom dizajne vidno jednoduchosť a čistotu. Je to tak preto, že ideš s novými trendmi alebo si už aj v minulosti inklinoval k minimalizmu?

Chcem, aby to, čo vytvorím, aj prežilo a neokukalo sa po krátkej dobe. Pri trendoch sa stáva, že už o rok môžu pôsobiť neatraktívne alebo aj zastarano. Minimalizmus a farby budú v trende vždy.

 Zlate zrnko Absolut hazelnut

Aký máš názor na súčasný vývoj dizajnu k jednoduchosti? Vieš si predstaviť, ktorým smerom sa to môže vyvíjať ďalšie roky?

Predpokladám, že sa bude stále viac debrandingovať. Značky upustia z korporátnosti, nezameniteľnosti a do popredia bude vstupovať nezaobalený obsah a funkčnosť.

 cerisette

Myslíš si, že keď má dizajnér urobiť dobrý produktový dizajn, musí začať s tým produktom „žiť aj spať“?

Keď máte produkt k dispozícii a môžete sa s ním spoznať, môže to v konečnom dôsledku ovplyvniť dizajn tak na 20 %. Ale práve toto stretnutie a ten malý rozdiel môže byť kľúčový. Inak vyzerá obal v predstave, keď sa vymýšľa, inak vo vizualizácii a, nakoniec, o niečo inak aj v skutočnosti. A to nevravím o rôznych prostrediach a situáciách, v ktorých sa predáva. Je preto dôležité produkt poznať.

A potom je tu aj jedna z tých príjemnejších častí práce, keď navrhujte napríklad obal na čokoládu – môžete ju ochutnávať a tváriť sa, že pracujete.

6 puramente_1

 

Nad čím premýšľaš pri tvorbe dizajnu? Ktoré prvky sa snažíš vdýchnuť do „ducha produktu?

Dizajn je, podľa mňa, hlavne o logike. Nepotrebujete ním vyhrávať súťaže krásy, ale je potrebné, aby do seba všetko logicky zapadlo.

 Lyra

Čo pre teba znamená dizajn?

Dizajn je, podľa mňa, niečo ako piaty element. Je všadeprítomný a súvisí so všetkým. Nenájdete vec, kde by nebol. Neviem si teda bez neho predstaviť život.

 Lyra Gianduja

Vyhovuje ti viac, keď ti klient povie skoro jasnú predstavu alebo keď ti dajú voľnú ruku?

Je dôležité, aby som poznal predstavu klienta, avšak ešte dôležitejšie je, aby mi dal aj svoju dôveru. Keď dostanem brief, neznamená to hneď automaticky, že do bodky všetko spravím. Úlohou grafika je aj to, aby vedel klientovi povedať, čo je dobré a čo nie – teda poradiť. Vtedy je tá dôvera od klienta dôležitá. Steve Jobs povedal jeden múdry citát, ktorý to vystihuje, a to, že nedáva zmysel zamestnať šikovných ľudí a potom im hovoriť, čo majú robiť. Máme zamestnať šikovných ľudí, aby nám oni povedali, čo by sme mali spraviť.

erial web

Máš nejaké ciele/plány na najbližšie roky?

Jedným z mojich snov by bolo vytvoriť obal pre produkt, ktorý sa spojí s určitou generáciou. Niečo ako Pedro žuvačky alebo Chrumky, na ktoré bude človek až nostalgicky spomínať. To, či sa niečo také vôbec podarí, sa uvidí až o mnoho rokov.

Do budúcnosti uvažujem aj nad rozširovaním tímu. Teda, nájsť niekoho na výpomoc. Nechávam však tomu prirodzený vývoj. Určite sa chcem však ďalej venovať obalovému dizajnu. Čaká ma aj pár projektov ohľadom produktového dizajnu a retail dizajnu. Toto sú všetko oblasti, v ktorých sa chcem ešte zlepšovať a mám sa čo učiť.

 Dark schocolade design

Kde čerpáš inšpirácie? Aké sú tvoje najobľúbenejšie zdroje?

Závisí to od toho, v ktorej časti procesu sa potrebujem inšpirovať. Väčšinou začínam farbami a materiálmi a na to je výborné sledovať módne značky.

Je dobré aj vedieť, čo nerobiť. Na vytriedenie nápadov je v tomto prípade najvhodnejšie Behance aj Dribbble.

 erial

Ktoré bežne používané produkty by si, podľa teba, už zaslúžili zmenu dizajnu?

Existujú už síce riešenia, ale určite by mali čím skôr zmiznúť zo sveta USB klúče. To kým sa trafíte správnou stranou…

Ako sa vyrovnávaš s tvorivou krízou?

Krízu mávam len vtedy, ak mi niečo nie je jasné. Keď nepoznám dostatočne produkt, značku, príbeh, cieľovú skupinu, a teda neviem, čo by som mal vytvoriť. Vyhýbam sa tiež projektom, na ktoré je málo času a nestíham sa im dostatočne venovať. Podľa mňa, grafický dizajn nie je pohotovosť. Teda namiesto toho, aby som hľadal spôsoby, ako sa vysporiadať s krízou, tak sa jej snažím radšej predísť.cualli_xocolatl

Ak práve nepracuješ, čomu sa venuješ? Máš vášeň aj pre iné činnosti?

Práca je pre mňa zároveň aj vášeň, preto keď mám voľný čas, tak sa snažím pracovať na niečom novom. Zatiaľ je nápadov a možností dosť… tak prečo ten čas nevyužiť?

Dobra kava design

 

Ďakujeme Michalovi za jeho prínosné odpovede a názory. Ďalšie Michalove práce môžete nájsť na jeho stránke michalslovak.com a jeho Behance profile. Prajeme mu veľa úspechov, aby sa mu raz podarilo zrealizovať jeho “ďalšie Pedro žuvačky” a mnoho jeho ďalších krásnych dizajnov…