Paint Shop Pro Photo – Horí prezidentský palác!

0
362

Áno je to tak, včera v noci sa mi podarilo podpáliť prezidentský palác. Vítam vás v kurze podpaľačstva, budete potrebovať Paint Shop Pro, alebo Photoshop, trocha trpezlivosti, niekoľko fotiek a dokážete podpáliť čo len chcete.

Novodobá technológia nám umožňuje prakticky čokoľvek. Aj podpáliť prezidentský palác. Bez problémov. Potrebujete na to len pár hodín času, trošku zručnosti a veľa trpezlivosti. Pozrieme sa teda ako za dve-tri hodinky vypálime ktorúkoľvek budovu na svete bez jedinej iskry:

 

Hneď v úvode by som rád spomenul, že tento tutoriál je obsiahly a venovaný pokročilejším užívateľom, takže sa nebudem podrobne zaoberať niektorými vecami, len ich slovne spomeniem a vysvetlím v skratke. Ako prvé si vytvoríme duplikát z vrstvy na ktorom pomocou Clone (C) vytvoríme prázdny priestor v budove. Bude to priestor zničený, plný trosiek a ohňa, takže podľa toho sa zariadime. Nemôžeme vytvoriť dieru do budovy dole a strecha ostane neporušená. Ak chceme aby to vyzeralo reálne, snažte sa dodržiavať zákony fyziky a nenecháme napríklad sedieť na múriku ženu, prípadne pri horiacom dome chodcov.

 

Teraz keď už máme vybraté zničené miesta na budove, musíme do nej dostať trosky. Tieto nájdeme po celom svete. Vzhľadom na to, že sme krajina žijúca v mieri, ťažko nájsť na Googli „zbombardovaný dom“. Preto odporúčam zamerať sa na tradične osvedčené frázy pri hľadaní referenčných materiálov ako sú : bombed, burned house, destroyed a podobne. Dôležité je, aby sa materiál ktorý nájdeme zhodoval uhlom pohľadu. Veľkosť dokážeme prispôsobiť, no uhol len veľmi ťažko, prípadne sa spoľahneme na to, že pri malých obrázkoch to tak nevidieť. Ja som si napríklad vybral takúto zbúranú strechu:

 

Zmenšil som ju na veľkosť ktorá mi pasuje do strechy paláca na miesto kde som vytvoril diery. Samozrejme, do novej vrstvy, ktorú som pomenoval ruiny. Pomocou Clone (C) som ju vložil postupne na svoje miesta. Zrúcaninu môžete použiť niekoľko krát, stačí ju len zrkadlovo otočiť, zmenšiť, prípadne zdeformovať pomocou Warp aby nebolo vidieť, že ide stále o tú istú časť. Dôležité sú detaily. Pri vložení časti zbúranej strechy som teda pomocou Erasera(X), veľkosť štetca 1-2, vymazal jednotlivé detaily, aby pomedzi trosky presvitala obloha.

 

Našiel som ďalšiu zrúcaninu (rovná spredu) a vložil som ju do ďalších dier v budove, ešte stále vo vrstve ruiny. Farebne som to neladil, zatiaľ sme len na úrovni vkladania zničených častí.

 

Ak si ich zrátam, tak mi vyšlo, že do paláca som vložil zatiaľ toto:

 

Pri bombardovaní/búraní okrem odhalenia najsilnejších stien vznikajú aj trosky. Smetie, tehly, zariadenie budov. Všetko sa mení na jednu nedefinovateľnú kopu, ktorú nájdete pri každej takejto budove. Samozrejme aj vo vnútri, pri ruinách. Do novej vrstvy smetie, som vložil niekoľko krát na rôzne miesta, ako vidíte na obrázku, smetie.

 

Taktiež som ho pár krát zdeformoval, zmenil jeho tvar, no základ je vždy ten istý. Na nasledujúcom obrázku teda vidíte odkiaľ a kam som presunul pomocou Clone (C) jednotlivé časti ruín a smeti. Ak to vyžaduje situácia, tak môžete zmeniť krytie vrstvy (Opacity), alebo jej mód naDarken, Lighten, Burn… akokoľvek si myslíte, že to vyzerá prirodzenejšie. Ja som dal konkrétne vrstvu smetie na mód Darken.

 

Nezanedbateľnou súčasťou povojnovej scénky sú zničené steny. Pomocou jednoduchého Darken (L) som vytmavil všetky okná, po výbuchu predsa neostane ani jedno sklo na budove. Ďalej som si vytvoril špinu. Na tento účel si spravíme nový obrázok do ktorého načarbeme niečo neurčité, možno vlasy, fľaky, proste špinu:

 

Ten potom vložíme ako novú vrstvu – spina. Natiahneme cez objekt, ktorý ideme zašpiniť a nastavíme krytie vrstvy (opacity) na 75%. Je to príliš unifikované, takže som sem tam pobehal s Eraserom(X) po oknách, niekde som použil Darken/Lighten (L) a Warpom som pokrútil špinu kade tade. Zdalo sa mi to príliš suché, takže som ešte daný obrázok s vlasmi a špinou zmenšil na veľkosť dvoch okien a vložil ho do vrstvy do každého stĺpca okien. Hľa:

To by sme mali. Budova je zrútená, zašpinená. Vezmem do úvahy, že ide o celkom čerstvý nálet teroristov a podarilo sa im zničiť aj hasičskú základňu, takže horí. Rovnakým spôsobom ako ruiny, alebo smetie som vložil do novej vrstvy oheň. Všimnite si, že horí aj v niektorých oknách blízko dier v streche. Pomenoval som ju, ako inak, ohen. Táto je však pod vrstvou ruiny, no nad vrstvou smeti. Vložil som ho obdobne, teda klonovaním z obrázka s ohňom, ktorý som zmenšil a potom ho otáčal a deformoval, aby nebolo veľmi zjavné, že ide o klon. Doteraz máme takýto výsledok:

 

Pri takýchto scénkach sa celkom hodí oranžová obloha, evokujúca postapokalyptyckú atmosféru, prípadne idylku pri západe slnka. Tým som nemyslel idylku pre neprajníkov prezidenta v tomto prípade všakže. Oblohu som vymenil za inú (môžete tak urobiť aj podľa tohto návodu), z ďalšieho obrázka, šlo o západ slnka, tuším som to našiel pod heslom „fire sky“ na Googli a vložil som ju na samostatnú vrstvu – obloha. Je celkom fajn, ak viete čo hľadáte pri práci, ovládate aspoň anglický jazyk a dokážete sa tak dopátrať k referenčným materiálom (zdrojovým obrázkom) z ktorých potom skladáte svoje dielko. Pridal som dym, taktiež z nejakej „fire smoke“ fotografie. Nikoho nenabádam na porušovanie autorských práv, používajte len materiál, ktorý môžete. Po pridaní oblohy a dymu, ktorý som naklonoval, nadeformoval a vložil do novej vrstvy – dym so 75% prekrytím.

 

Teraz upravíme prostredie okolo prezidentského paláca. Ako zdrojový materiál som použil fotku hliny:

 

Tú som vložil do vrstvy chodniky a jej mód nastavil na Burn, prekrytie na 60%. Musel som zmeniť perspektívu a rozmery, to som dosiahol pomocou Object selection (K) v móde Free, alebo Perspective. Ponaťahoval som hlinu všade na chodníky, doklonoval kde nedosiahla a dosiahol som takýto efekt:

 

Podobným spôsobom som vytvoril textúrovanie na múrikoch a guli vo fontáne. Tam som však len pomocou Clone(C) nanášal polopriesvitnú hlinu na múriky a fontánu. Pracné, no efektívne. Pri úprave takéhoto typu musíte trpezlivo spracovávať každý jeden objekt na scéne, nestačilo by napríklad pridať nejaký šum, prípadne textúru hliny na celý obrázok. Musí mať totiž určitý smer, každý objekt má svoje vlastnosti, svoj tieň, svoje napojenie na ostatné časti a tvorí priestor. Zničený betón od výbuchu a splodín by mohol vyzerať teda takto:

 

Doterajší výsledok je takmer finálny. Teraz stačí len hútať, čo všetko na obrázku nesedí:

 

Áno presne. Po takom výbuchu nemôže ostať zeleň (Change to target, tam sa pohrať s farbou, prípadne použiť nejaký filter na označenú zeleň), nemôžu na stožiaroch visieť žiadne vlajky (klonovanie, alebo odstránenie škrabancov pomôže), billboard naľavo by nemal mať žiadne farby, ak vôbec ešte jestvuje. Budova mi pripadá príliš biela, chýba mi nejaká prasklina na chodníku. Zľava sprava nejaké kamene, celý obrázok zladiť do žlto oranžova, pridať čierny rám a … dobré ráno pán prezident!

 

Samozrejme, určite nájdete mnoho detailov ktoré nesedia, no šlo mi len o praktickú ukážku postupu. Je len na vás, do akej miery sa chcete pohrať s výsledkom. Pripájam ešte ukážku ktorú som robil rovnakou metódou:

 

V prípade akýchkoľvek otázok sa pýtajte v diskusii pod článkom, dúfam že vám tento postup niečo priniesol, funguje aj v Photoshope samozrejme, obdobne sa upravujú aj ľudia, no o tom možno nabudúce.

Autor:  Juraj Ferenčík