Paint Shop Pro Photo – Radikálna zmena II.

0
426

Dnes vám prinášam návod na úpravu fotografie. Jeden z mnohých spôsobov, ako vylepšiť tvár. Chcel by som vám ukázať ako málo stačí k tomu, aby ste dosiahli z jednej fotografie viacero rôznych výsledkov. Hovorte tomu ako chcete, makeover, retouch…

Podobne ako článok Terezy Hiblárovej, aj tento je zameraný na úpravu tváre a taktiež som si zvolil celkom pohľadnú mladú dámu, na ktorej zmeny vidieť. Muža som si nevyberal preto, aby som mohol demonštrovať využitie make-upu a predlžovanie mihalníc milé dámy. Pozrime sa teda o čo dnes pôjde:

Začal som od mihalníc. Je dobrým zvykom, že si spravím duplikát vrstvy fotografie s ktorou pracujem (Layers – Duplicate) , pre prípad, že by sa pôvodnej verzii niečo stalo. Vytvoríme si novú vrstvu „mihalnice“ (Layers – New raster layer) na ktorej začneme kresliť. Používam myšku, výhody tabletu som ešte nevyskúšal v praxi. Pre nakreslenie mihalníc potrebujeme zvládnuť nastavenie štetca. Stlačíme F11 a v okne Brush variancenastavíme hodnoty ako na obrázku. Dôležité je, aby size bol na Fade out, individuálne nastavenie je u Fade rate, kedy záleží od veľkosti fotografie, ako aj mihalnice. Čím vyšší Fade rate, tým dlhšia čiara. Na obrázku vidíte ako funguje dané nastavenie.

Postupne teda obkreslím všetky pôvodné mihalnice, prípadne pridám ďalšie navyše, podľa vlastného uváženia. Záleží len na vás, či zvolíte viacero tenších, alebo menej hrubých čiar. Tak či onak, nesmiete sa báť výsledku, pretože nie je konečný. Pokojne môžete dosiahnuť takýto stav po dokončení kreslenia:

Teraz prichádza na rad formovanie. Pomocou nástroja Warp (podrobný článok) formujeme sklon a dĺžku mihalníc. Jeho veľkosť by mala byť približne ako na obrázku, nebudem teda uvádzať presné hodnoty, nakoľko každý môže pracovať s fotografiami rôznych rozmerov. Postupne upravíme mihalnice podľa nášho gusta, snažíme sa o relatívne prirodzený vzhľad a dĺžku. Vznikne nám z toho nie príliš prehľadná zmes, kedy sa prekrývajú nakreslené mihalnice s pôvodnými:

Preto pomocou nástroja Scratch remover, ktorý nájdete v paneli nástrojov podľa nasledujúceho obrázku odstránime pôvodné mihalnice. Urobíme to tak, že vypneme viditeľnosť vrstvy „mihalnice“ (ikonka oka pri názve vrstvy), prepneme sa do vrstvy s fotografiou (v mojom prípade „Copy of Backround“) a tam zvolíme veľkosť nástroja Scratch remover podľa fotografie. Odstránime pôvodné mihalnice:

Zapneme znova viditeľnosť vrstvy „mihalnice“ a mal by sa nám naskytnúť pohľad na celkom prirodzené mihalnice. Samozrejme, nebudú dokonalé, preto znova pomocou veľmi veľkého priemeru štetca s nástrojom Warp upravíme ich stav do želanej podoby:

Je možné, že jednotlivé mihalnice budú príliš výrazné oproti pôvodnému oku. Pre takýto prípad odporúčam klasickým štetcom menšej veľkosti, snižšími hodnotami Opacity (cca 50) tmavou farbou dotvoriť „očnú linku“(neviem či som to dobre nazval dievčatá, tak odpusťte):

Vytvoríme si novú vrstvu „tiene“. Okolo oka pomocou jednoduchého štetca nakreslíme očný tieň. Ja som si zvolil prírodnú hnedú farbu, no nič vám nebráni vyskúšať zelené, modré, alebo zlaté očné tiene. Použijeme taktiež zníženú Opacity štetca na 50. Tento potom pomocou Adjust – Blur – Gaussian Blur rozmažeme podľa obrázku. Takouto metódou môžeme vytvoriť aj líčenie, no modelku na obrázku považujem za dostatočne ružolícu, takže tento krok som vypustil.

Dosiahli sme vytvorenie tieňa okolo očí. Ak je príliš silný, môžeme znížiť Layer opacity, dvojklikom na vrstvu a znížiť položku Opacity. Ak je slabý, môžeme skúsiť odznova predchádzajúci krok, no pri kreslení tieňa použijeme vyššie hodnoty Opacity na štetec. Prepneme sa do vrstvy s fotografiou (u mňa Copy of Backround). Následne pomocou Scratch remover začneme pomaly a trpezlivo odstraňovať zjavné nedostatky pleti. Upozorňujem, že tento krok neslúži na vyhladenie pleti, ale len na odstránenie silných nerovností, ako napríklad jazvy, akné, alebo opuchnuté viečko. Nasledujúci obrázok spája niekoľko tipov, ako som použil Scratch remover ja. Častokrát je potrebné ho použiť viackrát na jedno miesto, ale na to prídete sami:

Dostávame sa k perám. Pery a ich úprava sú celkom náročná záležitosť, ktorej by som sa rád venoval niekedy neskôr. Na účely tohto retušovania však použijeme aspoň tento jednoduchší postup. Ostaneme na vrstve Copy of Backround, teda na vrstve s fotografiou. Pomocou nástroja Freehand selection, nájdete ho pod ikonkou Selection (S) som vystrihol pery. Nastavil som počas vystrihávania Feather hodnotu (viac o Feather tu) na 2, Smoothing taktiež na 2. Pomocou nástroja Lightnen/Darken Brush (L) som stmavil okraje pier. Stmavovanie funguje podržaním pravého tlačidla na myši, veľkosť som mal podľa obrázka, teda len jemne som zasahoval do pier. Keby neboli označené, tak stmavujem aj nos a bradu. Vytvorením takejto jemnej „kontúrky“ sa podarilo perám dodať trochu „plastickosti“, teda vyzerajú plnšie. Netreba to však preháňať, myslím že každý z vás vie, koľko „kontúrky“ pery znesú.

Tento krok je postavený na už použitej metóde. Podobne ako sme vytvorili očné tiene, vytvoríme aj farbu na pery. Vytvoríme si novú vrstvu „ruz“. Vyberieme si obyčajný štetec, zvolíme si farbu, ja som ostal pri rovnakej ako farbe očných tieňov. Nastavíme na ňom opacity na 50 (rovnako ako pri očných tieňoch) a vymaľujeme pery ako na obrázku:

Rozdiel oproti tieňom je v tom, že Blend mode vrstvy nastavíme na Hue. A to tak, že dvojklikom na vrstvu sa nám otvoria jej možnosti a zvolíme si v položke Blend mode – Hue. Je možné, že požadovaný výsledok bude príliš okatý. Pre taký prípad si vezmeme gumu, teda Eraser (X) veľkých rozmerov a z okrajov vymažeme niektoré časti. Takto sa vlastne rúž rozmaže do stratena. Ak aj napriek tomu vidieť silné rozdiely, odporúčam pohrať sa s priehľadnosťou danej vrstvy, dvojklik na vrstu a znížiť položku Opacity.

Najzaujímavejším a najzložitejším krokom by sa mohlo zdať vyhladzovanie pokožky. Opak je však pravdou dámy a páni. Paint Shop Pro Photo od verzie XI pozná nástroj, ktorý je na toto ako stvorený. Nájdeme ho v Adjust – Skin Smoothing. Jednoduché nastavenie intenzity a pokožka je vyhladená:

Celkom rád používam automatizované nástroje, no nevýhodou Skin smoothing je, že často splynú jednotlivé časti tváre. Pre takýto prípad použijeme obdobnú metódu ako pri tvorení kontúrky okolo pier. Vystrihol som si teda dolnú časť nosa pomocou Freehand selection, zobral nástrojDarken Brush a podľa obrázku dole som vytvoril jemný tieň na okraji nosa.

Pozrel som sa na celú prácu a uvedomil som si, že očné tiene sú tak rozmazané, že zasahovali až ponad očné bielko. Prepol som sa teda do vrstvy „tiene“ a pomocou gumy menších rozmerov som vymazal nadbytočné tiene. Chcel by som ešte pripomenúť, že vrstva s tieňmi by sa mala nachádzať pod vrstvou s mihalnicami.

Ak si vypnete vrstvu s fotografiou a ostanú vám len vami vytvorené časti, mali by ste vidieť podobný výsledok:

Tak a je tu záver, ešte odstrániť záclonku zo strany a myslím že práca je hotová. Samozrejme, ak sa vám nepáči, môžete sa pohrať s hodnotami jednotlivých častí. Zrejme najúčelnejšie pri takomto spôsobe retušovania fotografie je znižovať a zvyšovať priehľadnosť jednotlivých vrstiev.

Pamätajte, že toto je ukážka digitálnej retuše. V žiadnom prípade nepovažujem prezentovanú prácu za absolútnu dokonalosť, jednotlivé kroky ako aj postupy slúžia len na prezentáciu jednotlivých nástrojov. Odporúčam najmä dievčatám, aby sa nehnali za digitálnou krásou keď nemusia a chlapcom, aby nevytvárali falošné ideály, o ktorých som písal dávnejšie.

Autor: Juraj Ferenčík