Prehľad fotografickej techniky – II. Stredno a veľkoformátové fotoaparáty

0
583

Dnes sa dočítate o stredno a veľkoformátových fotoaparátoch, ich možnostiach a využití. Niekoľko mojich vlastných postrehov z praxe by vám mohlo priniesť zaujímavé poznatky a kto sa nevie rozhodnúť, či si takýto prístroj kúpiť, určite nech si prečíta tento článok.

Stredno a veľkoformátové fotoaparáty.

Za strednoformátové fotoaparáty považujeme prístroje pracujúce so zvitkovým filmom, vo formáte 6 x 4,5, 6 x 6, 6 x 8 alebo 6 x 9 cm alebo podobných. Vzhľadom k tomu, že sa jedná v drvivej väčšine o prístroje určené profesinálom a náročným fotografom, tak tieto aparáty zvyknú byť vybavené špičkovou optikou a ich konštrukcia býva celokovová, pretože sa predpokladá využitie aj v extrémnych podmienkach. Až na výnimky sa jedná o prístroje s manuálnym ostrením a s minimom automatických funkcií. K prístrojom tejto kategórie býva spravidla dodávané bohaté príslušenstvo. Bývajú vybavené aj plne mechanickou uzávierkou, čo umožňuje prevádzku bez batérií.

 

Cena za nové fotoaparáty tejto kategórie vždy bola, je, aj bude vysoká. Bohužiaľ aj v bazároch mierne opotrebované prístroje v solídnom stave stoja dosť peňazí. Človek si ale musí uvedomiť, že kupuje špičkovú techniku. Tá mu na rozdiel od auta vydrží na celý život.

Podľa konštrukcie ich môžeme rozdeliť na:
1. Jednooké zrkadlovky s výmennými filmovými kazetami,
2. Jednooké zrkadlovky vychádzajúce z konštrukcie zrkadloviek kinofilmových
3. Dvojoké zrkadlovky
4. Prístroje ďalekomerné
5. Špeciálne fotoaparáty

Jednooké zrkadlovky s výmennými filmovými kazetami

Filmové kazety, alebo aj filmové zásobníky tvoria element, vďaka ktorému sú tieto aparáty najrožšírenejším typom tejto kategórie prístrojov. Výmenné kazety umožňujú ľubovoľný prechod z jedného typu filmového materiálu na iný v priebehu fotografovania. Môžeme tak taký istý motív pohotovo vyfotiť na inverzný farebný film a po rýchlej a ľahkej výmene kazety ho vyfotiť aj na film čiernobiely. Kazety sú dodávané v základnom formáte prístroja a potom v menších formátoch. K prístroju na základný formát 6 x 7 cm je možné kúpiť kazety formátu 6 x 7, 6 x 6, 6 x 4,5 cm a niekedy aj panoramatickú kinofilmovú kazetu na formát 60 x 24 mm. Naviac sú dodávané tzv. Polaroid kazety, do ktorých sa vkladá materiál určený pre prístroje na okamžitú fotografiu. Skôr ako urobíme finálny diapozitív tak máme možnosť urobiť skúšobný (kontrolný) snímok na tento materiál, ktorý je cca. po 1 minúte vyvolaný. V súčasnej dobe sú ku väčšine týchto fotoaparátov dodávané datasteny pre elektronický záznam obrazu. Umiestňujú sa pomocou adaptéru na miesto filmovej kazety. Tento fotoaparát nám teda umožňuje tak ako záznam na film, ako aj záznam elektronický.

TTL merania svetla prebieha cez objektív, takže býva pomerne presné a vo väčšine prípadov sa jedná o stredovo vyvážené meranie. K prístrojom je dodávané široké príslušenstvo, ako sú výmenné hľadáčiky a matnice, pre lepšie uchopenie pri ručnom fotení sú k dispozícií rôzne rukoväte. Prístroje sú svojou všestrannosťou schopné poslúžiť k práci v ateliéri, cez portrét a figurálnu tvorbu až po krajinu. Nebral by som ich snáď len na reportáž. Charakteristickými predstaviteľmi tohoto typu sú fotoaparáty značiek Hasselblad, Mamiya alebo Zenza Bronina.

Jednooké zrkadlovky bez výmenných filmových kaziet

Vychádzjú z konštrukcie jednookých kinofilmových prístrojov. TTL meranie svetla prebieha taktiež cez objektív, takže býva pomerne presné. Prístrojov tejto konštrukcie sa mnoho nevyrába. Určitou nevýhodou tu je nemožnosť výmeny filmových kaziet. Prístroje sú ale menšie a vyhovujú lepšie pre prácu bez statívu. K prístrojom je samozrejme dodávané široké príslušenstvo. Osobne som sa stretol iba s dvoma typmi týchto fotoaparátov. V minulosti to bol, dnes už legendárny, Pentacon six. O vlastnostiach tohoto prístroja a úskalia práce s ním se rozprávajú historky a aj mne pripravil nejednu horúcu chvíľku. Avšak pokiaľ mal človek šťastie a „kápol“ na dobrý kus, tak mal za pár korún slušný stredoformát s ponukou kvalitných objektívov . Jeho výrobu asi počiatkom 90. rokov prevzala spoločnosť Exacta a predávala ho s novým designom pod názvom Exa 66. Bohužiaľ som sa s tímto prístrojom osobne nikdy nestretol a ani sa mi nepodarilo získať nejaké referencie.

Druhým je Pentan 6×7. Dnes sa vyrába už v druhej generácií pod označením Pentax 67 II . V tomto prípade sa jedná o špičkovú zrkadlovku. Dodávaný merací hranol umožňuje meranie zónové, stredové vyvážené a bodové. Chod uzávierky a zrkadla je velmi jemný a tak je možné z ruky udržať relatívne dlhé časy. Naviac zrkadlo je možné pred expozíciou sklopiť, čím sa zabráni rozochveniu prístroja pri dlhších časoch.

Pokiaľ teda fotograf nepotrebuje pri práci snímať rovnaký motív na rôzne druhy filmového materiálu, a pokiaľ mu nevadí, že sa na prístroj nedá nasadiť datastena pre elektronický záznam obrazu, potom si myslím, že práve tento typ prístrojov je vhodnou voľbou a je vhodný v podstate pre všetky fotografické obory.

Dvojoké zrkadlovky

Dnes sa už nevyrábajú. Uvádzam ich v tomto prehľade preto, že sa jednalo o velmi slušné prístroje a dnes sa dajú v bazároch kúpiť za nízku cenu. Pokiaľ sa teda niekto vážne zaujíma o fotografiu a chcel by skôr, než investuje, do napríklad stredoformátovej jednookej zrkadlovky, overiť si v praxi výhody stredného formátu, tak to bude určite vhodná alternatíva.

Tieto prístroje sú na formát 6 x 6 cm, niektoré mali adaptéry aj na formáty menšie. Majú dva objektívy nad sebou (preto dvojoké) osadené na rovnakom paneli. Horný objektív je hľadáčikový, spodný snímací. Uzávierka prístrojov je centrálna. Niektoré prístroje mali výmenné objektívy u iných sa robila zmena ohniskovej vzdialenosti objektívu pomocou predsádkových optických členov nasadzovaných na pevne usadený základný objektív. Zaostrovaný obraz pozorujeme v svetlíku, do ktorého sa pozeráme zvrchu. Pokiaľ bol fotoaparát vybavený meraním, tak bolo väčšinou riešené umiestnením meracej diódy do čela prístroja. Tento druh prístrojov je vhodný najskôr pre statické motívy, ako sú krajina zátišie atď.. Vhodné sú napríklad Yashica Mat 124 alebo aj Mamiya C330.

Ďalekomerné prístroje

Sú obdobné „zväčšené“ prístroje kinofilmové v rovnakej kategórii. Ich konštrukciu som popísal v predchádzajúcom texte a znovu ich popisovať nebudem, pretože to považujem za zbytočné. Jedná sa o najmenšie stredoformátové prístroje (v závislosti na formáte) a ich najväčšou výhodou je nízka hmotnosť a bezhlučnosť. Niektoré prístroje tejto kategórie nemajú možnosť výmeny objektívov a sú osadené pevným ohniskom. Tieto prístroje využijeme v krajine, ale sú vhodné aj pre prácu reportážnej povahy. Ako príklad by som uviedol Mamiya 7, Zenza Bronina 645, Fuji 6×9.

Veľkoformátové prístroje

Sú konštrukčne riešené buď na princípe optickej lavice tzv. kardan, alebo sklopnej komory. Zaostrovovanie prebieha pohybom štandarty objektívu po koľajniciach optickej lavice, alebo podlážky sklopného prístroja a mierou zaostrenia pozorujeme na matnici umiestnenej na zadnej štandarte. Prístroje sú plne mechanické. Objektívy sú upevnené na doštičkách, ktoré sa zasúvajú do upevňovacieho mechanizmu prednej štandarty. Nejbežnejším formátom týchto prístrojov je 4 x 5 palcov (cca 9 x 12 cm). Fotografovať môžeme na listový film príslušnej veľkosti, ktorý sa zakladá do kaziet určených práve na to. K dispozícii sú tiež kazety na zvitkový film rôzných formátov 6 x 9, 6 x 7 cm a podobne, ktoré sa upevňujú k zadnej štandarte pomocou dodávaných adaptérov. Pomocou príslušného zariadenia sa dá formát prístroja rozširovať aj k rozmerom 13 x 18 cm a väčším. Rovnako ako u jednookých zrkadloviek s výmennými kazetami aj tu sú k väčšine týchto fotoaparátov dodávané datasteny pre elektronický záznam obrazu.

Pre prácu s týmito prístrojmi je najdôležitejšie to, že vzájomným pohybom (nastavením) štandart môžeme ovplyvňovať optickú os voči rovine filmu. Tieto nastavenia umožňujú prácu s perspektívou, úpravu hĺbky ostrosti a podobne. U niektorých kino a stredoformátových prístrojov sú tieto nastavenia čiastočne možné pri použití Shift objektívov. Je to ale len zlomok možností, ktoré nám dáva práca s veľkým formátom.

Svojou konštrukciou, veľkosťou a pomerne náročnejšou obsluhou sú určené pre prácu v štúdiu, pre fotografovanie statických vecí ako zátišie, krajinná architektúra a podobne. Pre prácu mimo štúdio sú vhodnejšie komory sklopné. Ako hlavných predstaviteľov by som uviedol výrobky značiek Linhof, Sinar, Cambo atď..

Špeciálne fotoaparáty

Prístroje určené k úzko zameranej práci. Preto nemá zmysel sa nimi hlbšie zaoberať. Patria sem fotoaparáty širokouhlé, panoramatické prístroje pre prácu pod vodou a podobne.

Autor: Zbyněk Ševčík