Technika a východiská 

Albert Einstein a Marilyn Monroe
Príklad rozdelenia obrazu na dve frekvencie: Vysoká frekvencia (detaily) je zblízka Alberta Einstein, nízka frekvencia bez detailov, je poznateľná, ak sa vzdialíte od obrazu a uvidíte Marilyn.
Tip: Pre lemry čo sa im nechce vstať od počítača, stačí obrázok zmenšiť, alebo prižmúriť oči.

Ak vás nezaujal nadpis tejto časti, pokojne preskočte v čítaní na ďalšiu časť, alebo si len prečítajte popis obrázka. A keď si v určitej chvíli položíte otázku “to je ako možné?”, môžete sa sem vrátiť. Frequency separation. Tak toto retušovanie nazvali všade v anglicky hovoriacom svete. Robil som si výskum, taký pojem do slovenčiny som ani preložený nenašiel. Voľný preklad navrhujem ako “frekvenčné rozdelenie”. V zásade ide naozaj o rozdelenie obrazu na nízku a vysokú “frekvenciu” do samostatných vrstiev.

Takýmto postupom vzniká obraz z dvoch častí – vysoko detailnej textúry a nízko detailnej väčšej plochy pod ňou, ktorá je tvorená farbou a jej tónmi. Dnes budeme pracovať na každej časti samostatne vo svojej vrstve, pričom ich spojením dosiahneme brilantný výsledok. Pokožka je v závere hladká a čistá, má však charakteristické póry a svoju stavbu, nevyzerá teda ako airbrushovaná umelina.

Postup retušovania tváre

Nájdeme si peknú, no neretušovanú tvár, ktorú nám na dnes zapožičala Katy Sendža, za čo jej úvodom srdečne ďakujem:

Retušovanie tváre

Krok 1 – príprava

Urobíme si v dvoch vrstvách kópie pôvodného obrázka, teda stlačíme dvakrát CTRL+J, alebo vyberieme LAYER – NEW – LAYER VIA COPY. Premenujeme nižšiu vrstvu napríklad na “Plocha” a hornú vrstvu na “Textura”. Objavia sa nám tri rovnaké vrstvy:

01

Krok 2 – frekvenčné rozdelenie

Tu prichádza mágia tejto techniky – rozdelenie obrazu do dvoch frekvencií. Vypneme zobrazenie vrstvy “Textura” kliknutím na jej ikonku oka. Klikneme si vrstvu pod ňou”Plocha” a použijeme na ňu filter Gaussian Blur (FILTER – BLUR – GAUSSIAN BLUR). Rozsah sa dá len odporučiť, nejestvuje univerzálne nastavenie, záleží to od veľkosti a rozlíšenia fotky. Nastavte filter rozostrenia teda tak, aby pokožka bola hladká a prechody medzi jej časťami plynulé. Ja som to nastavil na 7 pixelov. Upravujte to podľa toho, ako veľmi je pokožka nepravidelná, aby ste v náhľade líca nevideli žiadne nedostatky.

02

Po aplikácii filtra vidíme rozmazanú fotku. Niekedy toto ako retušovanie stačilo. Vymazali sa ostré hrany, v časoch keď nebol filter Surface Blur a bolo vymaľované. My však pokračujeme ďalej, preklikneme sa na vrstvu “Textura”, aktivujeme jej zobrazenie kliknutím na ikonku oka a nastavíme IMAGE – APPLY IMAGE. Položka Layer musí byť naša vrstva “Plocha”, Blending nastavíme na “Subtract”, Scale: 2 a Offset: 130. Som rebel priatelia, všetky návody na internete nastavujú Offset na 128, čo svedčí o “kreatívnom prístupe” kopír… ehm, autorov, ja som dal mojich rebelských 130:

03

Pozrite si ako sa obraz mení pri rôznych hodnotách Scale a Offset. Pohrajte sa s nimi tak, aby ste dosiahli želaný výsledok. Týmto krokom nastavujeme textúru pokožky, ktorá môže byť výraznejšia (nižší Scale), čo sa prejaví v záverečnom výsledku ako ostrejší obraz. A to sa môže niekedy hodiť. Finálne spojenie dvoch frekvencií uskutočníme nastavením tejto sivej vrstvy “Textura” na zobrazenie “Linear light“:

04

Obrázok tak po tomto postupe vyzerá… presne tak isto ako pred tými dvoma minútami vášho života. Je tu však zásadný rozdiel – je frekvenčne rozdelený a tak sa môže začať  profesionálne retušovanie. Aby sme si mohli ľahšie prezerať priebežne výsledky našej práce, spojíme vrstvu “Textura” a vrstvu “Plocha” do jednej skupiny – označeníme obe  vrstvy pridržaním CRTL a následne spojíme do skupiny cez CTRL+G.

Krok 3 – retušovanie nízkej frekvencie

Najprv vyrovnáme farebné rozdiely pokožky vo vrstve “Plocha”. V tejto vrstve si označíme časť kože, ktorú chceme korigovať. Označíme ju nástrojom LASSO (stlačte L), pričom nezabudneme hore nastaviť jemný okraj v hodnote FEATHER. Tento okraj by mal byť plynulý, do stratena, no veľa záleží od veľkosti obrazu, ja som dal 10 pixelov. Aby ste si to reálne vedeli predstaviť, po označení použijte rýchlu masku ako náhľad (stlačte Q) a uvidíte niečo podobné:

05

Náš výber časti líca teraz prefiltrujeme cez Gaussian Blur ako na začiatku kroku 2. Použiť môžeme rovnakú hodnotu, ale môžete experimentovať aj s inými. Ja som použil 7, rovnako ako v kroku 2. Ak sa nám zdá efekt slabý, môžeme filter cez CTRL+F použiť opakovane aj viac krát:

1x Gausian Blur: 7px | 3x Gausian Blur: 7px | 6x Gausian Blur: 7px

Takto si povyznačujeme plochy tváre, kde chceme vyrovnať farbu pokožky. Technika frekvenčného rozdelenia je obzvášť účinná pri červených fľakoch a farebných nestálostiach kože. Ide o veľmi šetrnú techniku úpravy obrazu, preto si priebežne môžete prepínať viditeľnosť skupiny našich dvoch vrstiev, aby ste videli, či sa vlastne niečo stalo:

vitaz

Úpravami vo vrstve “Plocha” sa teda mení farba kože, jej tóny sa zjednocujú filtrom Gaussian Blur. Ak to preženiete a máte pocit, že obraz začína byť plochý, môžete si opatrne vyskúšať nástroj DODGE/BURN (stlačte O), ktorý dopomôže k plasticite skrz tiene a svetlá. U mňa to doteraz vyzerá po viacnásobnom aplikovaní filtrov Gausian blur na líca, nos, čelo takto:

07
Hore pôvodná verzia, dole verzia s upravenou vrstvou “Plocha”. Rozdiely v tónoch sú badateľné už na prvý pohľad.

Krok 4 – retušovanie vysokej frekvencie

V tejto fáze už máme príjemný plynulý podklad a upravíme textúru pokožky. Práve tu sa stáva retušovanie časovo náročným – odstraňujú sa ručne znamienka, jazvy, akné, ale aj kruhy pod očami, či vrásky. Prepneme sa preto na vrstvu “Textura” a pomocou nástroja Clone stamp tool (stlač C) budeme klonovať peknú časť pleti na miesta, kde je to potrebné. V lište nástroja hore nastavíme hodnotu Sample na Currect layer, veľkosť a okraj nástroja podľa svojich potrieb a chutí. Pomocou klávesu ALT si zvolíme vzorku, ktorú naklonujeme. Ak máte zaškrtnuté nastavenie “Aligned”, obraz sa klonuje z pozície podľa kurzora, ak je políčko odškrtnuté, obraz sa klonuje stále z rovnakého miesta. Môže sa teda stať, že sa textúra bude opakovať a pozornému oku takýto prehrešok neunikne.

Táto časť je pracná babračka. Je potrebné nastavovať klonovaciu pečiatku na rôzne spôsoby, aby nebolo vidieť opakovanie textúry. Ak to preženiete, bude to vyzerať v konečnom dôsledku len ako lacné naklonovanie, nikto nebude tušiť, že ste skúšali sofistikovanú “frequency separation” techniku.

08
Výsledok nášho snaženia

Detail:

Textúra pokožky ostala aj napriek retušovaniu zachovaná.
Textúra pokožky ostala aj napriek retušovaniu zachovaná.

Krok 5 – ďalšie úpravy

Ako každý obraz, aj takto upravený portrét môžete naďalej retušovať a filtrovať do nekonečna. Ak máte pocit, že ste to prehnali, môžete kedykoľvek znížiť viditeľnosť celej skupiny vrstiev, prípadne len vrstvu “Plocha” na cca 70% a výsledok bude menej intenzívny – prirodzenejší. Na Creative Bloq sa napríklad autori venujú od kroku 7 používaniu tejto metódy na ostrenie, hry tieňov a svetla a to na celý obraz, nielen na tvár. Fstoppers uvádzajú aj použitie High Pass filtra ako alternatívy ku Gaussian Blur. Nina Skalíková používa namiesto klonovacej pečiatky nástroj Healing Brush alebo Patch tool, čo tiež nie je zlé, len v prípade Patch tool musí nabehať viac kilometrov s myškou pri označovaní nedostatkov.

Chceli by ste k tomuto článku aj videonávod? Ozvite sa mi.

Záver

Verím, že ste sa naučili užitočný postup a retušovanie pomocou rozdelených frekvencií v praxi využijete. Jeho náročnosť závisí len od vás, od množstva použitých nástrojov a ich variácií. Môžete dôsledke retušovať každý pór a vzorkovať klonovaciu pečiatku vždy z iného miesta, alebo to zbúchate narýchlo za pár minút na hrubo. Len potom pozor, aby to nedopadlo ako s Einsteinom a Marilyn :)