3 x 3D technológia dneška

Kde všade sa už reálne používa 3D technológia? Dnes sa pozrieme na RealSense, augumented reality a pár slov stratíme aj o ohnutých displejoch, ale to len populisticky. Cieľom článku je načrtnúť smerovanie technológie do praxe s dôslednejším predstavením RealSense.

0
271
Dokonalé 3D sme mohli vidieť už vo filme Kruh.
Dokonalé 3D sme mohli vidieť už vo filme Kruh.

RealSense

Za touto 3D technológiou stojí samotný Intel. Realsense je naozaj prelomovou technológiou, ktorá je dostupná na zariadeniach už od marca 2015. Tvári sa ako obyčajná kamera, má kompaktné rozmery a na prvý pohľad je obyčajná. Obsahuje však tri samostatné snímače – FullHD 1080p kameru, infračervenú kameru a infračervený laserový projektor – všetky prístroje spolupracujú v reálnom čase, a ich „videnie“ je postavené ako ľudské oko. Vnímajú hĺbku obrazu a k tomu sledujú aj svoj pohyb v priestore, keď so zariadením kráčate, alebo hýbete.

Z technického hľadiska sú k dispozícii dva modely tejto kamery – F200, ktorá sa používa na krátku vzdialenosť, meria hĺbku obrazu a slúži na rozpoznávanie tváre pri prihlasovaní do počítača, giest, alebo zámenu pozadia pri videohovoroch.

Bezpečnosť
Intel spolu s Microsoftom sa zastrájajú, že ide o najbezpečnejší spôsob identifikácie užívateľa, aký tu kedy bol, používa ho aj Windows 10. Kamera sníma 70 bodov tváre, rozpoznáva ich tak presne, že nezlyhala ani pri pokuse s jednovaječnými dvojčatami. V tme, alebo zlých svetelných podmienkach rozpoznanie prebehne pomocou infračervenej kamery a vďaka snímaniu hĺbky obrazu sa nedá oklamať ani vytlačenou fotkou tváre. Znie to dobre, dokonca aktuálne viac ako rok po uvedení na trh som nenašiel žiadnu zmienku o tom, aby sa podarilo túto ochranu prekonať.

Hry
Rozpoznávanie giest, pohybov, skenovanie tváre priamo do 3D modelu. Podobne ako Kinect na XBOXe, Nintendo Wii, aj RealSense má ambíciu zaujať hráčov. Ak by to však bola taká žiadaná vec, určite by sme sa dočkali jej rozšírenia skôr, no zdá sa, že hráči si nepotrpia na to, aby mali svoju tvár v hre. Možno je to aj tým, že hry doteraz tieto možnosti nepodporovali a ak áno, tak to nebolo také jednoduché.

Tablet, ktorý má RealSense kameru Vás nasníma za pár sekúnd, vo farbách, v detailnom rozlíšení, v 3D modeli, ktorý možno hneď použiť napríklad vo Falloute 4, alebo v NBA2K16. Hrať hru pomocou giest a pohybov hlavou je jednoduché a pohodlnejšie, ako mať na sebe zavesenú helmu s virtuálnou realitou, pretože keď sa obzriete, otočí sa obraz na externom monitore, hlava pritom vykoná svoj prirodzený pohyb bez obmedzenia.

Aplikácie
Je snahou výrobcu odprezentovať RealSense ako užitočný nástroj, ktorým sa nemusíme len pozerať do strán v hrách, mávať ako nepríčetní pri Just Dance, ale aj ako nástroj užitočný pre prácu. Virtuálne prehliadky domácností, plánovanie v architektúre, stavebníctve, ale i skenovanie modelovanie v medicíne. Možnosti sú otvorené, otázne je, ako sa toho chopia vývojári a publikum. Aj keď sa technológia predáva už v notebookoch, tabletoch, chýbajú jej softvérové aplikácie, ktoré by s ňou vedeli pracovať. Napríklad Roman Kadlec zo servera touchit.sk ešte v máji 2015 otestoval tablet Dell Venue 8 7000, pričom skúšal merať rôzne objekty a výsledky neboli veľmi uspokojujúce. No taký robot Savoike už vraj pomáha v amerických hoteloch ako hotelový posliček. Najpraktickejším sa zatiaľ javí upravený videohovor. Či už hovoriaci avatar namiesto tváre, alebo vymenené pozadie, doplnky na oblečení, ako poznáme napr. zo súčasnej MSQRD, sa dajú prepracovať k dokonalosti. Youtuberi, filmové prezentácie, videokonferencie, alebo aj pohovor z domu, kde netreba upratať, lebo sa nahradí pozadie.

Všade som sa dočítal o tom, aký má RealSense potenciál. Čo z toho, keď za rok sa na stránke Intelu neobjavilo ani 20 aplikácií? Alebo keď Kadlec neodmeral ani 20 centimetrové pravítko? Samé developerské videá, technické demá, no rozšírenie takmer nulové. Realsense dvihne cenu o pár desiatok eur, pri notebooku si to nevšimnete, pri mobile už viac. Môžete sa chváliť pred kamarátmi že viete odmerať čokoľvek, ale lepšie by bolo to naskenovať a použiť v digitálnej sfére. A teraz si položte reálne otázku, čo by ste spravili s vašim 3D modelom, keby ste ho mali hneď a zaraz na disku vo svojom počítači. Ja okrem kochania sa v ňom a hľadania nedokonalostí asi nič. Nemám softvér, Fallout nehrám a na NBA nemám konzolu.

Augumented reality

Rozšírená realita, v ktorej je zobrazený priamy (živý prenos) alebo nepriamy (napr. uložená fotka, video) pohľad na skutočné prostredie, ktorého časti sú v digitálnej forme. Táto forma môže byť textová, obrazová, ale aj animácia alebo video. Digitálna forma tak obohacuje – rozširuje našu realitu o ďalšie informácie.

Rozsirena realita - 3d aplikácia Dezeen
3D aplikácia Dezeen

Rozšírená realita je dostupná už niekoľko rokov, no k jej masívnejšiemu nárastu zatiaľ nedošlo, no za posledné mesiace sa presadila najmä v mobilnej hre Pokemon GO, ktorá je na vzostupe, pracuje s rozšírenou realitou a môžete si digitálne príšerky trénovať a loviť v reálnom svete. Cez obrazovku mobilu sa pozeráte na reálne prostredie, v ktorom sa objaví pokémon a hurá naňho. Hráči často pozerajú tak uprene do obrazovky mobilu, že im unikne realita a dostanú sa do ošemetných situácií. Princíp kombinácie s funkciami GPS, gyroskopu a ďalších elementov spravili z takmer zabudnutej rozprávky novoobjavený fenomén.

Pokémon GO v praxi
Pokémon GO v praxi

Pokémoni predstavili rozšírenú realitu širokej verejnosti a uvidíme, akým spôsobom sa dostane do širšieho povedomia aj v iných dimenziách ako v hrách. Už teraz jestvujú aplikácie na navrhovanie interiérov, napríklad populárna uDecor, alebo aj koketovanie u Ikea sú dobrým príkladom ako užitočne využívať rozšírenú realitu.


Rozšírená realita si našla miesto aj v reklame, rôzne spoločnosti nechajú vytlačiť špeciálny znak/kód, ktorý po zosnímaní v mobile aktivuje ďalšie možnosti – napríklad tu nájdete 10 najlepších kampaní za rok 2015 podľa Typepad.com.

Na rozšírenú realitu sa dá pozerať viacerými zariadeniami , no dominujú však mobilné zariadenia s displejmi a kamerou ako sú mobily, notebooky. Dôvod je jednoduchý – neobťažujú svojou potrebou užívateľa, pretože sú každodennou súčasťou nášho života. Druhá skupina sú virtuálne okuliare o ktorých sa dočítate niekedy inokedy. Či už ide o Hololens, Playstation VR, Oculus Rift – vždy sú to okuliare navyše. Nepomôže ani Google, skrátka užívatelia zatiaľ nedozreli do štádia, kedy by dobrovoľne nosili a používali ďalšie zariadenie.

Rozšírená realita má veľký potenciál, napríklad v medicíne v spojení s ďalšími 3D technológiami. Architektúra, reklama, hry, vzdelávanie a vlastne všetky oblasti, kde by ste uvítali podrobnejšie vysvetlenie, detailnejšie informácie, skrátka viac a viac. Otázka je, kto sa v tom pretlaku informácií má vyznať, človek čím ďalej tým horšie rozpoznáva relevantné informácie, ktoré sú pre neho užitočné.

3D televízory

Kde? No presne, nikde. Veľká bublina spred pár rokov, kedy sa každý predajca snažil pretlačiť 3D technológiu do svojho produktu spľasla. Priznám sa, aj ja mám 3D televízor, ale nebol to dôvod, prečo som si ho kúpil. Okrem niekoľkých demonštrácií pred známymi filmu o žralokoch a jednej domácej projekcii BDčka Cirque du Soleil som to nevyužil. Disky boli a sú drahé, zážitok s kinom neporovnateľný a obsahu pramálo. Aj keď cena poklesla, rentabilita je mizivá. Teda pokiaľ nie ste fanúšik trojrozmernej experimentálnej pornografie, podmorského sveta alebo len fanúšik 3D obsahu.

Cena 3D televízorov často prekvapí
Cena 3D televízorov často prekvapí (zdroj: 9gag.com)

Lacnejšou alternatívou, ako priniesť 3D zážitok, alebo aspoň pocit, sa stal ďalší trend v oblasti zobrazovania – ohnuté obrazovky. Z môjho pohľadu ďalšia katastrofa, trend s krátkodobým trvaním, ktorému predpovedám postupný úpadok, aj keď sa už dva roky drží zubami nechtami. Ohnutá obrazovka má byť prispôsobená oku a vyvolávať lepší dojem z vnímania priestoru. Dobre, pochopím, pre single player, alebo len single. Ako náhle sedia pred obrazovkou dve osoby a viac, už sú oči nielen že neprispôsobené zakriveniu, ale výsledok je úplne odlišný od zámeru – obraz je pre viaceré oči skrátka deformovaný. Ako vzniká 3D obraz sme si už písali naposledy. Ďalším neduhom je práve zakrivenosť – už ste videli visieť zakrivený televízor na stene?

ohnuta obrazovka

Nuž…

Je túžbou ľudí mať čo najlepší zážitok zo sledovania filmov, hrania hier a preto pokiaľ existuje dopyt túžba, bude existovať aj ponuka. Za novinky sa platí a len čas ukáže, či sa stanú hitom alebo len výstrelom do tmy. Či už Intel realsense, rozšírená realita, alebo nové obrazovky, všetko má svoje klady a zápory. Pokúšajú sa nám zlepšiť život, priniesť viac reality do našich obývačiek, mobilov a urobiť nám svet pohodlnejším miestom. Otázne je, či to potrebujeme, pretože chcieť to chceme.

Nenechajte si ujsť naše najlepšie články!