Recenzia: Digitální fotografie polopatě

Prvé vydanie tejto knihy uzrelo svetlo sveta v roku 2006. Digitálna fotografia pokročila, Ondřej Neff vydal od vtedy už piate vydanie, ktorého recenziu Vám prinášame.

0
195
Ondřej Neff: Digitální fotografie polopatě
Ondřej Neff: Digitální fotografie polopatě. cpress.cz

Kniha vznikla ako zbierka skúsenosti Onřeja Neffa, ktorý sa zaoberá fotografiou už od roku 1980 až dodnes. Aktuálny rozvoj digitálnej fotografie reflektuje aj nové vydanie, pričom sám autor uvádza, že technicky vytvoriť kvalitnú fotografiu dnes už nie je problém. S týmto názorom sa može recenzia len stotožniť, i keď je potrebné hneď dodať, že nielen digitálna technika zažíva svoj zlatý vek, ale rastie rovnako tak požadovaná úroveň výstupov. Kým niekedy stačilo vyhotoviť dobrú fotku vo FullHD, dnes „vďaka“ UHD displejom a kvalitným zobrazovacím zariadeniam musí byť fotka väčšia a o to viac aj kvalitnejšia.

Pre koho je určená?

Určená je pre začiatočníkov, ale rady si v nej nájdu aj pokročilí. Takáto populistická definícia je pre túto knihu ako uliata. Jednoducho, bez technických omáčok sa autor zameriava na princípy fotografie. Cieľom autora je naučiť čitateľa „obrazovú gramatiku“, čo dosahuje kniha cez vytvorené kapitoly tak, aby bol fotograf schopný produkovať „kultivované fotky“.
Obsahovo kniha mapuje desať bodov, ktoré dopomôžu k jej stanovenému cieľu.

O knihe

recenzia: Ondřej Neff: Digitální fotografie polopatě
Ondřej Neff: Digitální fotografie polopatě.

Autor: Ondřej Neff
Žáner: základy digitálnej fotografie, techniky a postupy, DSLR – zrkadlovky
Nakladateľstvo: COMPUTER PRESS
Doporučené od: 13 rokov
EAN: 9788025145999
Počet strán: 176 stran + 0 strán príloha
Formát: 210 x 235 mm – brožovaná lepená
Jazyk vydania: čeština
Rok vydania: 2015
Vydavateľ: Albatros media

Obsah

V jednotlivých kapitolách sa venuje vybraným častiam fotografie. Najprv je dôležité vybrať si zaujímavý motív fotografie, následne je potrebné vystavať obraz, podľa možnosti s využitím zásady tretinovej proporcie. Tipom napríklad je, aby dôležitá časť fotky zaberala aspoň 30% priestoru. Kniha odhaľuje aj ďalšie tipy pre začínajúcich fotografov – definuje tzv. markant, podáva rozdielne pohľady cez širokouhlý a teleskopický objektív, venuje osobitnú pozornosť človeku ako ústrednému motívu fotky a v tejto súvislosti autor odporúča fotiť maximálne troch ľudí naraz.

Prečítajte si ukážku Digitální fotografie polopatě

Po viac ako polovici čítania sa otvárajú kapitoly technického spracovania obrazu – slovník pojmov, návody na ostrosť fotiek, tipy na expozíciu, ale i „zakopané korene“, čo je vlastne zbierka najbežnejších problémov začínajúcich fotografov a ich riešení:

Problém: Fotoaparát bez karty nezhotoví fotky.
Riešenie: „Foťte s kartou, co na to jiného říct.“

Kniha je nepochybne prínosom pre každého, kto s fotografiou začína. Recenzia konštatuje, že v knihe je silno presadený subjektívny názor autora, ktorý svoje myšlienky prezentuje a nie každý sa s nimi môže stotožniť. Ja napríklad nemám problém odfotiť aj štyroch ľudí na jednom zábere bez toho, aby z toho vznikol chaos. Niektoré dobre mienené rady sú podané sugestívne a neposkytujú vždy priestor na ďalšie rozmýšľanie a rozvoj. Ak by to však bolo, kniha by mala tri krát viac strán a stráca by zrozumiteľnosť a prehľadnosť. Pre začiatočníka môže byť takéto dominantné vedenie prínosom. Samozrejme, knihu je potrebné brať ako výukový materiál, videl som ju zaradenú aj medzi učebnicami a treba brať na vedomie, že nie každé učivo si nájde svojho žiaka.

Vyhrajte knihu na našom Facebooku alebo si ju kúpte u vydavateľa

Nevýhodou sa môže javiť aj netypický formát, ktorý určite bude vyčnievať v nejednej knižnici. Mäkká väzba nie je stavaná na trvanlivé používanie, takže zaradenie medzi učebnice je skôr symbolické. Pamätáte si ako sa na zadnej strane v školských učebniciach písal na konci roka ich stav? Táto väzba by veľmi rýchlo prešla zo „zach.“ na „lep.“. Posledným postrehom je, že kniha obsahuje veľa fotografií, pomerne možno viac ako textu, tým pádom sa stáva neprehľadnou v niektorých elektronických čítačkách. V našich zemepisných šírkach sa veľa publikácií na túto tému nevydalo a preto môžeme smelo prehlásiť, že v danej tématike ide o špičku knižnej tvorby.

Prehľad
Obsah
Forma