Chcete preraziť? Nezabudnite na formát

Typ papiera, knižný formát, druhy väzby, veľkosť, obálky a ďalšie - všetko sú pojmy formátu, ktoré mapuje táto skvelá kniha.

0
716
Gavin – Harris, Paul: Formát
ilustračný obrázok

Želáte si, aby bola úspešná vaša nová kniha, no neviete kde začať? Stojíte v kníhkupectve a točí sa vám hlava pri pohľade na množstvo typov veľkostí kníh, obálok, väzieb či druhov papiera? Máte v pláne spropagovať svoj projekt a zdá sa vám, že plagát je ten najlepší komunikačný prostriedok, no lámete si hlavu nad typom skladania? Plánujete vytvoriť portfólio pre svoju firmu, ale inšpiráciu ste nechali doma za dverami? V tom prípade čítajte ďalej.

Oficiálny text distribútora: Kniha prozkoumává rozsáhlé možnosti formátu – parametru, který má zásadní význam na přijetí produktu zákazníkem, ať už jde o leták, plakát, katalog, reklamní brožuru, obálky, pohlednice, jídelní lístek, obal CD, webovou prezentaci, časopis či knihu. Předvádí, jak lze kreativním přístupem k volbě formátu dosáhnout přesvědčivých výsledku jak u tištěných, tak u digitálních médií. Obsahuje slovníček polygrafických pojmů.

Kniha Formát z edície Základy designu od autorov Gavina Ambrose a Paula Hariss vám ponúkne, množstvo inšpirácií a tém, ktoré súvisia s výrobným procesom, ale aj vizuálom knihy, časopisu, plagátu či brožúry. Kniha ponúka 6 kapitol:

1. Kniha
  2. Časopisy
  3. Plagáty
  4. Objekty
  5. Obrazovka
  6. Brožúra

V každej kapitole sa rozoberajú pojmy súvisiace s formátom. Pre lepšiu orientáciu v knihe, autor ponúka návod ako získať z knihy maximum. Na každej dvojstránke si zvolil jednotnú formu definície príznačných pojmov formátu:

• prehľadná navigácia
  • základné informácie
  • technické informácie
  • úvody
  • vysvetlenia ukážky
  • nákresy
  • kľúčové informácie

Najprínosnejšou časťou sú technické informácie, ktoré umožňujú lepšie pochopiť teóriu designu a terminológiu daných pojmov. Osviežením sú podrobné nákresy, ktoré plynule premenia nudnú teóriu do praxe. Dominantnou časťou kapitol sú ukážky, ktoré zaberajú veľkú časť každej dvojstránky. Tie však potláčajú informatívnu zložku publikácie. Ak od knihy očakávate, že vás bude bombardovať množstvom neznámych pojmov a poučiek, tak táto kniha nie je pre vás. Práve stručnosť, výstižnosť a praktickosť núti knihu čítať až dokonca. Kniha je objasnením len základných pojmov súvisiacich s formátom. Ponúka veľkú inšpiráciu pre ďalšie autorské inovatívne realizácie.

O kniheformat

Autor: Gavin Ambrose, Paul Harris
Žáner: grafika a design, design
Nakladateľstvo: COMPUTER PRESS
Doporučené od: 15 rokov
EAN: 9788025129661
Počet strán: 176 stran + 6 strán príloha
Formát: 160×230 mm – brožovaná lepená
Jazyk vydania: čeština
Rok vydania: 2011
Edícia: Základy designu

Ak by ste mali problém s pojmami ako napr. Archová montáž, bočné šitie, duplex, flash, japonská väzba, zamat(flack) a veľa iných, na konci knihy nájdete slovníček. Kniha je v českom jazyku. Tí čo sa pohybujú v odbornej literatúre už dlhší čas, vedia, že slovenských kníh z danej problematiky nájdete veľmi málo.

Prečo je formát veľmi dôležitý? Lebo na nás pôsobí. Prvé čo vám napovie, že ste sa zaľúbili do knihy, plagátu či portfólia, sú vaše zmysly. Tie s vami komunikujú ako prvé a sprostredkujú vám daný zážitok. Obálka priťahuje zrak. Dotyk papiera či výrezy na obálke vo vás vyvolajú rôznu emóciu. Veľkosť knihy konfrontujete s daným účelom. Malý paperback je spratnejší, ľahší ako veľký formát bestselleru s pevnou väzbou.

Výber formátu vymedzí určitú cieľovú skupinu, od ktorej budete očakávať, že vám prinesie zisk. Preto je dôležité sa zamerať nie len na obsah, ale aj komplexný formát vášho produktu.

Ako som už na začiatku písala, kniha Formát je z edície Základy designu, čo vystihuje jej jednoduchý obsah. Odporúčam vám ju ako úvod pred navrhovaním vizuálu vášho projektu.

Autor: Katarína Trnavská