Rozhovor – Mowsnet designer

0
215

Prinášame vám rozhovor s Mowsnetom, grafikom a designérom webových portálov s dlhoročnými skúsenosťami. Dozviete sa recept na úspech, odkiaľ čerpá inšpiráciu ako aj jeho pohľad na slovenskú grafickú scénu.

Mowsnet Designer je na slovenskej grafickej scéne už niekoľko rokov, mohli by ste nám bližšie predstaviť Vašu prácu?
Približne pred 8 rokmi som začal pracovať v polygrafii. Vyskúšal som si všetko od montáže, cez osvit, tlač na ofsetovom stroji, sieťotlač, prípravu podkladov pre tampoprint a plotrovanie, či dokončovacie knihárske spracovanie. Postupom času som sa prepracoval na pozíciu grafika, na ktorej som v podstate až dodnes.
Náplňou mojej práce je najmä počítačová grafika a webdizajn. Aby som vo webdesigne dokázal prežiť, musel som sa naučiť programovať dynamické stránky (PHP). Okrem toho sa okrajovo venujem strihu videa. Fotografovanie zaraďujem skôr len medzi hobby. Samozrejme, že popritom stíham normálne spať, jesť a piť :-)


Všimol som si, že preferujete Flash pri tvorbe webových stránok, mnoho ľudí však odsudzuje použitie Flashu na celom webe. Vás to neodrádza?

Je to veľmi citlivá téma. O odsudzovaní tejto technológie by sa dalo hovoriť skôr na slovenskej internetovej scéne v radoch webdesignerov. Možno mi nebudete veriť, ale väčšina klientov nevie, čo to Flash je. Vo Flashi sa dajú robiť veľmi efektívne a originálne prezentácie, je to taká čerešnička na torte. Flash nepreferujem u každého typu stránok, na spravodajské sajty či štatistické informácie existujú aj efektívnejšie nástroje.

Odkiaľ čerpáte inšpiráciu, pri väčšom množstve klientov predsa musíte mať svoju múzu.
Keď musíte denne vymýšľať niečo originálne a veľakrát v časovom strese a pod hlukom telefónov, múza sem tam príde či chcete alebo nie. Ak nie je čas na oddych, dobrý film, alebo hudbu, musí prísť inšpirácia odinakiaľ. Napríklad vo fotografiách je viac inšpirácií, ako by ste čakali.

Ak by sa niekto chcel prepracovať k úrovni práce akou disponujete, čo všetko pre to musí urobiť?
Myslím, že to nie je vôbec ťažké. Naučiť sa základy HTML, CSS, PHP / MySQL, trochu popracovať s Macromedia Flash, samozrejme, dobre ovládať jeden z grafických softov na bitmapovú grafiku a jeden na vektorovú.

Ktoré programy teda ovládate vy?
U mňa sú favoritmi jednoznačne Notepad, Flash, Corel Draw a Adobe Photoshop.

Pracujete výlučne sám, alebo ste obklopený svojim tímom spolupracovníkov?
Od svojho začiatku pracujem sám. Niekedy to nie je na škodu veci, niekedy tým zase prichádzam o drahocenné informácie, ako niektoré veci urobiť ľahšie, rýchlejšie a lepšie.

Ako vnímate slovenskú grafickú scénu v dnešnej dobe a ako vidíte jej prípadnú budúcnosť?
Reklama a grafika nie je vždy len o ľuďoch, ktorí ju priamo tvoria, ale aj o zadávateľoch a nepriamo aj o zamestnávateľoch. Aj v oblasti môjho pôsobenia sa pomaly ale isto odbúrava konzervatívnosť, ktorá tu dlhé roky vládla. Pribúda firiem, ktoré sú ochotné investovať do internetovej prezentácie a kvalitnej reklamy. Keďže rastie počet nasadzovaných CMS s predpripravenými grafickými šablónami predpokladám, že pestrosť a originálnosť stránok sa prejaví v dynamických grafických prezentáciách, vytvorených napríklad v spomínanom Flashi.

Je podľa Vás na Slovensku veľa dobrých grafikov, alebo je ich menej a radšej expandujú do zahraničia?
Dobrých a kvalitných grafikov máme dosť. So zamestnaním, uplatnením sa a podnikaním je to u nás oveľa horšie. Pre niektorých ľudí je preto jednoduchšie rásť v zahraničných firmách. Motiváciou sú zväčša lepšie finančné a pracovné podmienky i otvorenejší trh.

Ktorý je Váš najväčší projekt?
Ak nepočítam moju vlastnú doménu, na ktorej sa stále učím, potom je to napríklad: www.vcelaren.sk, www.crowneplaza.sk alebo www.ghpraha.sk.

Muselo to byť zaujímavé a určite časovo náročné. Spolupracovalo sa Vám s nimi dobre?
S väčšinou klientov sa mi pracovalo dobre. Veľmi dôležité je dobré odkomunikovanie projektu, odhadnutie očakávaní klienta a umenie predať vlastný názor a riešenie. Najhorší stav nastane, keď sa to klientovi “zapáči” a začne vymýšľať “zlepšováky” za vás. Tie zväčša rozhádžu pôvodnú štruktúru stránky a tomu treba prispôsobovať model odznovu. Potom sa z toho stáva naozaj nepríjemná a stereotypná robota :-)

Čo je podľa Vás kľúčom k úspechu?
V prvom rade je to tvrdá drina a potom asi aj trochu šťastia. Tak ako v každej inej práci. Ku grafike však samozrejme patrí aj vkus. Ten je ako soľ.
Dá sa bez nej navariť, ale zje sa to ťažko.

Ste pravidelným návštevníkom nášho portálu a v súťaži Logo 2006 ste prispeli svojimi názormi v mnohých diskusiách. Prečo ten `otcovský` prístup?
Súťaž sa začala podľa môjho názoru veľmi nešťastne. Bitmapové obrázky a cliparty boli naozaj tŕňom v mojom oku. Ale myslím, že vždy sa ľahšie kritizuje, ako k niečomu prispieva. U nás na Slovensku duplom. A keď už má prísť kritika, mala by prísť aj rovnako mierená rada. Preto :-)

Záverom, ďakujem za rozhovor a prajem veľa úspechov.
Ďakujem aj ja. Želám vášmu projektu aj realizačnému tímu veľa čitateľov.

Domáca stránka Mowsnet Designer

Autor:  Juraj Ferenčík