Tvorba prasklín pomocou Generate Topology

0
205

V tomto tutoriály vám ukážem rýchly, ale hlavne jednoduchý spôsob tvorby prasklín pomocou funkcie Generate Topology. Ak sa chcete dozvedieť ako vytvoriť popraskanú pôdu, praskliny na budovách alebo rôzne priepasti, odpovede nájdete v tomto článku, ktorý je určený začiatočníkom v programe Autodesk 3DS Max 2011.

enerate Topology je funkcia, ktorá slúži na preformovanie vybraných polygónov do rôznych tvarov z niekoľkých predvolených šablón, čím si ušetríte množstvo času, ktorý by ste inak strávili postupným orezávaním desiatok polygónov (v tom lepšom prípade).

Na konci tohto tutoriálu by ste sa mali dopracovať približne k takémuto výsledku:

Na začiatok potrebujete objekt na ktorý danú funkciu použijete. Ja som zvolil obyčajný plane s 20 length a width segments. Môžete si zvoliť akýkoľvek iný objekt ako aj odlišný počet width a length segmentov. O čo väčšie čísla nastavíte, o to viac prasklín na danom objekte vznikne.

V tomto kroku musíte prekonvertovať váš objekt na Editable Poly. Stačí jednoduché pravé kliknutie na váš objekt a rozbalí sa vám ponuka v ktorej vyberte: Convert To – Editable Poly.

V hornej lište ako aj v bočnom paneli sa vám zobrazilo niekoľko nových položiek. V bočnom paneli si všimnite päť červených ikoniek. Zvoľte ikonku Polygon (druhá z pravej strany) a označte celý váš objekt alebo len jeho určité polygóny v závislosti od toho, či chcete praskliny vytvoriť na celom objekte, alebo len na jeho určitej časti.

Ak už máte svoj objekt, respektíve jeho polygóny označené, zvoľte v hornej ponuke položku Polygon Modeling. Rozbalí sa vám ďalšia ponuka, z ktorej vyberte už spomínanú funkciu Generate Topology. Zobrazí sa nové okno, v ktorom si zvoľte jednu z ponúkaných možností úpravy polygónov. Na tvorbu prasklín sa pravdepodobne najviac hodí Skin alebo Holer, no opäť je len na vás aké nastavenie použijete.

Teraz už potrebujete iba nejako “natiahnuť“ všetky polygóny do výšky a trocha ich pri vrchu zúžiť aby vznikol požadovaný efekt prasklín. Preto v hornej lište vyhľadajte položku Polygon a v ponuke, ktorá sa vám zobrazí, kliknite na malú čiernu šípku smerujúcu nadol, pod nástrojom Bevel. Následne zvoľte Bevel Settings.

Všimnite si, že vo viewporte sa zjavili nastavenia nástroja Bevel. Kliknite na prvú položku tohto menu a zvoľte možnosť By Polygon (aby sa vykonané zmeny vykonali na každom polygóne samostatne a nie na všetkých polygónoch ako jednom celku). Ďalšia položka (Height) slúži na nastavenie výšky do ktorej sa majú polygóny “natiahnuť“ a ďalšia (Outline) slúži na zmenu veľkosti polygónov pri ich vrchole. Ako si môžete všimnúť na obrázku nižšie ja som zvolil hodnoty 5 a – 0,5. Pri mínusových hodnotách polygóny zúžite a naopak pri kladných rozšírite. Teraz už len potvrďte nastavenia kliknutím na tlačítko OK.

Dúfam že sa vám tutoriál páčil a možno ste sa aj priučili niečomu novému ;) .

Na záver vám sem ešte prikladám jednoduchý obrázok ktorý som vytvoril v priebehu niekoľkých minút aby som vám demonštroval ako môžete tieto praskliny zakomponovať aj do vašich abstraktných prác.

Autor: Ondrej Angelovič