Warcraft – z hry do filmu s režisérom Duncanom Jonesom

Ako spraviť z legendárnej hry úspešnú filmovú adaptáciu.

0
335
plagat
Warcraft film

Warcraft sa prvýkrát objavil v hernom svete v roku 1994 a od toho momentu sa pre Blizzard Entertainment stal najoslavovanejšou a najúspešnejšou hrou v ich dejinách. V roku 2004 spustili World of Warcraft – ďalšiu verziu hry, tzv. MMORPG (massively multiplayer online role-playing game), ktorú sa môže hrať neobmedzený počet hráčov z celého sveta online. Po nej nasledovalo ďalších 5 rozšírených verzií a Blizzard si tým zaistil viac než 100 miliónov registrovaných hráčov. S tak bohatou základňou fanúšikov a toľkým úspechom po celom svete bolo až nemožné odolať pokusu o filmové spracovanie tejto legendárnej hry. Celý proces sa začal už v 2006, kedy sa spoločnosti Legendary Pictures s producentmi Charlesom Rovenom a Alexom Gartnerom podarilo zaistiť filmové práva na túto hru.

Po niekoľkých rokoch práce na scenári sa producentom podarilo v roku 2013 priviesť do projektu režiséra Duncana Jonesa známeho pre filmy Moon a Source Code. Samotný Jones je vášnivým hráčom Warcraft, čím pomohol dokončiť scenár nezabúdajúc na to, že v srdci hry je každý hráč hrdinom bez ohľadu na to, na ktorej strane konfliktu sa nachádza. V nasledujúcom rozhovore sa dozviete, aký postoj mal režisér pri filmovom procese a ako mohol byť vyše 20-ročný život herných postáv a samotného príbehu vložený do jedného celovečerného filmu.

Večne trvajúci súboj medzi orkmi a ľuďmi.

Pri sledovaní filmu si môže divák všimnúť referencie na pôvodné RTS (real-time strategy, strategická hra v reálnom čase) korene hry. Mali ste pocit, že by ste mali vzdať poctu tejto hre? Myslíte, že filmové adaptácie počítačových hier by sa mali držať týchto koreňov?

DJ: Nebola to pre mňa v žiadnom ohľade povinnosť. Skutočne som hral všetky Warcraft hry od úplného začiatku. Ako verný 20-ročný fanúšik som cítil, že to bola príležitosť spraviť film v dvoch hladinách: pre ľudí, ktorí Warcraft vôbec nepoznajú, a pre tých ľudí, ktorí hry hrali. Chceli sme privítať ľudí, ktorí nikdy tieto hry nehrali tak, ako Spoločenstvo prsteňa privítalo publikum, ktoré možno nikdy nečítalo knihy J.R.R.Tolkiena. Chcel som, aby diváci vedeli, že nám naozaj záležalo na tomto filme a odkiaľ pramení celý príbeh. Všetky ľudové znaky, lokácie a kľúčové miesta stretov sa objavujú vo filme, pretože sú tradíciou Warcraft. Ale fungujú samé o sebe aj v rámci filmu.

Mali ste nejakú predvizualizáciu? Ak áno, ako ste ju používali?

DJ: Mali sme a veľmi sa mi uľavilo, že sme mohli pracovať týmto spôsobom. Naozaj som to chcel spraviť čo najviac ako hraný film. A väčšinu času to aj bolo ináč než cez MOCAP (motion capture). Tým sme boli schopní film trochu vylepšiť. Jedným z problémov s predvizualizáciou je možné oneskorenie. Myslím, že vo svete predvizualizácie prebieha neustále rozhodovanie sa do akej miery vernosti a detailu by mala byť predvizualizácia prehraná. A existuje aj výpočet, ktorý musíte spraviť, aby ste zistili koľko detailov je naozaj možných bez spomalenia celého procesu, čo znaména niečo ako hrať sa na naháňačku pri určovaní spôsobu natáčania filmu. Cítim, že predvizualizácia má v tomto procese svoje miesto, ale môžete ju mať aj menej detailnú a tak či tak spraví tú najdôležitejšiu prácu, ktorú má.

Warcraft vo filme
Warcraft vo filme

Aký bol teda najhlavnejší cieľ Vašej predvizualizačnej snahy? Ako Vám pomohla pri výrobe tohto filmu?

DJ: Záberovanie, strihanie a načasovanie. Ak vám to vaša predvizualizácia dokáže poskytnúť, úroveň detailu prestane byť tak dôležitá. Ak som ešte na začiatku procesu a stále nemáme definitívny návrh na vzhľad lokácie, ale máme umelecký koncept a nejaký nápad, aké tvary by tam mohli byť a aké by mohlo byť všeobecné prostredie, myslím, že to je prípad, keď predvizualizácia naozaj dokáže pomôcť. Pomôže vám nastaviť mierku a dostanete určitý obraz toho, ako táto mierka bude vyzerať cez rôzne objektívy, aby ste mohli prísť k nejakým skorým nápadom, ako by to virtuálne prostredie mohlo vyzerať a či vôbec poslúži celkovému rozprávaniu príbehu. Môžete si spraviť trochu náskok, čo sa strihovej skladby týka. Taktiež môžete nadobudnúť presnejší dojem, čo sa týka množstva záberov a ich pokrytia, a tým môžete dať VFX oddeleniu predbežný návrh pre počet záberov a s akým druhom práce si pravdepodobne budú musieť poradiť. Predvizualizácia vám aspoň zhruba načrtne, ako sa bude rozohrávať nejaká akčná scéna a to je vždy lepšie ako nemať nič, hlavne keď je vaša práca pod tlakom niekoľkých VFX spoločností.

Nadväzujúc na predchádzajúcu otázku, čo sa týka mizanscény a záberovanie filmu, myslíte si, že možnosť dať do pozadia čokoľvek chcete a možno sa aj nechať uniesť efektmi, by mohli narušiť záberovanie?

DJ: Určite. Je to vlastne presne to isté ako s animáciou, ale tu môžete mať trochu viac pružnosti s pozadiami pri ďalšej práci – napr. zamerať sa na detaily v pozadí, aj keď sa na zábere práve pracuje.

Čo boli niektoré z ťažkostí a problémov, ktoré ste museli zohľadňovať pri rozhodovaní sa čo natočit reálne a čo digitálne? Napríklad orkovia sú digitálni ale Garona, ktorú stvárňuje Paula Patton, je reálna.

DJ: Jedno šikovné rozhodnutie, ktoré sme spravili s Garonou hneď na začiatku bolo, že ju budeme rotoskopovať s jej prirodzenou pleťovou farbou a až potom postprodukčne dodáme zelenú pleť, než ju skúšať zaliať zeleným mejkapom. Videli sme plagáty ku Strážcom vesmíru (Guardians of the Galaxy) s Gamorou a tá (hrala ju Zoe Saldana) vyzerala, akoby ju namaľovali na zeleno.

súboj
Warcraft v plnej zbroji

Aké to teda bolo pracovať nielen s Legendary ale taktiež s Blizzard Entertainment? Bol to jednoduchý prerod prejsť od filmov ako Moon a Source Code ku letnému megahitu?

DJ: Moje rozhodnutie spraviť Source Code po Moon vzniklo preto, aby som si mohol namočiť prsty aj do výroby štúdiového filmu. Bolo to obohacujúce. Ale keď sa bližšie pozriete na moju každodenn[ prácu, zistíte, že je to stále práca v určitých hraniciach a maľovanie v rámci čiar, ktoré nám určujú, čo sme v podstate schopní spraviť. Dokonca aj v tomto prípade sa naskytlo veľa vecí, ktoré som chcel spraviť, ale nemohol kvôli časovým a finančným obmedzeniam. Obraz môže byť komplexnejší a plátno môže byť väčšie, ale stále to bude obmedzené.

Na konci filmu je naznačené, že by mohlo dôjsť k pokračovaniu Warcraft filmov. Je už ďalšia časť v príprave?

DJ: S tým, ako to teraz v biznise chodí a s toľkým počtom licencií ako sú Marvel, Disney, Star Wars, D.C. a Transformers, snažiť sa vniesť niečo nové do tohto sveta s dostatočným počtom divákov na to, aby sa projekt udržal, potrebujete si byť naozaj istý, že môžete pokračovať. Podľa môjho názoru Legendary konali veľmi múdro, keď spustili prvý film a vložili doň to najlepšie, čo mohli. A ak sa nájde publikum pre Warcraft, potom sa s radosťou pustíme do pokračovania v trilógii. Myslím, že tento film funguje aj samostatne, ale sú aj plány do budúcnosti.

Ktoré video hry vy ste radi videli prerobené do filmu?

DJ: Fallout sériu. Pre mňa je tou najzaujímavejšou a najvýstrednejšou hrou. Má úžasnú hudbu a nádhernú zdrojovú hudbu. Jej svet je bohatý a dotiahnutý do detailu. Myslím, že Fallout film by bol fantastický. A taktiež nie šialene drahý.

Čo by ste poradili ostatným režisérom, ktorí adaptujú video hry?

DJ: Myslím, že to najprínosnejšie, čo môžete spraviť, je, že si čo najskôr určíte vaše vzťahy s ľuďmi, ktorí majú pod kontrolou zdrojový materiál. Skúste sa pripraviť na to, ako budú tieto vzťahy fungovať. Uistite sa, že ste zosynchronizovaní a že komunikujete čo najčastejšie hneď od začiatku. Posilňuje to film a zistíte veľmi skoro, ako bude celý film vyzerať.

Pár slov na záver…

Film Warcraft priniesol celkom veľký úspech. Na internete sa jeho hodnotenie pohybuje od 7 bodov z 10 nahor. Na IMDB dostal hodnotenie 7,6/10 od vyše 80 000 divákov, čo znamená, že sa asi naozaj vydaril. Avšak od filmových kritikov až také pozitívne ohlasy nezískal. Film pravdepodobne oveľa lepšie funguje pre ľudí, ktorí nikdy nehrali jeho legendárnu predlohu. Po rozhovore s pár známymi, ktorí Warcraft počítačovú hru priam milujú, som sa dozvedela, že boli dosť sklamaní, aj keď vizuálna stránka filmu je celkom dychberúca. Čo si myslíte vy?

V každom prípade sa teda podľa slov Duncana Jonesa môžeme už teraz tešiť na jeho pokračovanie.

Warcraft vo filme
Warcraft vo filme

Chceli by ste, aby Lucia písala pre náš portál?

  • Nie (100%, 1 hlasov)
  • Áno (0%, 0 hlasov)
  • Ešte neviem (0%, 0 hlasov)

Celkom hlasujúcich: 1

Loading ... Loading ...