
Akvarel má jedinečnú vlastnosť – priesvitnosť. Tej sa nevyrovná asi žiadny iný druh maľby. Maľba akoby žiarila zvnútra, keď po ťahu štetcom presvitá biely papier. Práve tento jas umožňuje pracovať so svetlom a tým dodávate život či do portrétov alebo krajiny. Dovolí vám zachytiť krásu oblakov, slnečného svetla v krajine či dážď. Pretože sú akvarelové farby tekuté, táto ich vlastnosť umožňuje vytvárať rad tvarov, štruktúr. Len na vás záleží, či to bude spontánne alebo vopred premyslené :-)
Pracovať sa s akvarelom dá rôzne. Môžete sa rozhodnúť pracovať pomaly a pred každým ďalším krokom počkať kým predošlá vrstva uschne. Pri prekladaní takýchto vrstiev vznikajú veľmi zaujímavé efekty a farby. Ak by ste chceli maľovať technikou „vlhké na suché“ výsledok sa dá predvídať, a to vám umožňuje presnú a detailnú maľbu. Mnohé efekty sa dajú naplánovať, no akvarel sa často správa aj veľmi nevyspytateľne. Na prvý pohľad sa môžete cítiť znepokojene ale môžete ju chápať aj ako výhodu. Určite sa nebojte experimentovať a maľovať náhodne. Akvarel vás poteší originálnymi maľbami. Experimenty sú prvým krokom pri tvorbe vašim vlastným štýlom.
Maľovanie akvarelom je neodmysliteľne spojené s používaním farieb. Preto sa vám pokúsim ukázať aj ukážky miešania farieb takisto si rozpíšeme materiály na prácu s akvarelom, techniky, pretože akvarel má naozaj rozmanité spôsoby maľby, kde vznikajú krásne efekty a mnohé iné.
Farby
Akvarelové farby sa riedia vodou, preto aj štetce, okolie a svoje oblečenie ľahko umyjete . Predávajú sa v malých tubách alebo v malých mištičkách. Ponúkajú širokú paletu farieb. Pri maľbe akvarelom si treba dávať pozor na to, že je transparentný, a preto sa chyby opravujú veľmi ťažko. Vrstvy neprekryjete tak ako pri akrylovej alebo olejovej maľbe. Po zaschnutí farby ostanú svetlejšie. A najdôležitejšia vec pri akvarelovej maľbe je, biela farba neexistuje. Dôležité je, aby ste si biele plochy na papieri vopred vyhradili.
Najkvalitnejšie akvarelové farby mávajú prívlastok umelecké. Obsahujú väčšie množstvo pigmentu ako farby, ktoré poznáme pod názvom vodové. Tie majú menej pigmentu a sú priehľadnejšie. Je lepšie kúpiť si malú sadu „do vrecka“ a investovať do pár základných kúskov farieb. Na začiatok postačí maximálne 10 základných odtieňov. Pravdaže z nich sa dá vybrať 5, ktoré bohato postačujú na prvé experimenty.
Ako príklady farieb uvádzam značky Louvre a Winsor and Newton. Louvre patrí k lacnejším značkám a W&N sú kvalitnejšie o trošku drahšie farby. Na internete je množstvo značiek aj obchodov, ktoré ponúkajú takéto farby. Ak ste leniví hľadať si ich, môžete si kliknúť napríklad:
WINSOR & NEWTON (Británia), SCHMINCKE (Nemecko), ART SPECTRUM (Australia), DALER ROWNEY (Británia), DANIEL SMITH (USA), DAVINCI (USA), HOLBEIN (USA/Kanada), M.GRAHAM (USA), SENNELIER (Francúzsko), UMTON (Česká republika).
Ja osobne nakupujem z internetového obchodu DK-Ramovanie. Sídlia v Banskej Bystrici a zatiaľ som nemala z ich výrobkami ani dodaním žiadne porblémy. Existujú aj ďalšie iné weby, napríklad skúste pozrieť umeleckepotreby.sk, maliarske-platno.sk, OGO.sk umelecke-potreby.sk, maliarskeplatno.sk a ďalšie.

dajú sa dokupovať jednotlivo

Základné materiály
Okrúhle štetce rôznych hrúbok. Na začiatok postačia dva – tri. Hlavne aby bol jeden tenší a druhý hrubší. Pri práci môžete použiť aj ploché štetce. Najpoužívanejšie štetce sú okrúhle : č.5 – na jemné čiary, detaily. Č.9 je na všeobecné použitie a č.9 má rôzne použitie a udrží viac farby ako č.9.
Mäkké ceruzky – slúžia na predkreslenie motívov. Vyhovujúce sú ceruzky s označením B, B2
Plastická guma – nerobí šúľance a povrch papiera ani nepoškodzuje.
Miskovité palety – pri maľované treba miešať farby a tieto palety tým, že sú oddelené umožňujú miešanie farieb bez toho aby sa medzi sebou prelínali.
Pravá hubka – nemusí byť pravá stačí aj umelá a keď nie je ani tá dobré je mať pri sebe aspoň papierové utierky. Toto všetko nám umožňuje odsať prebytočnú vodu, zabrániť rozpíjaniu tam kde nechceme a s hubkou sa dajú vytvárať aj rôzne štruktúry.
Vykrývacia páska – alebo krepová páska, slúži na pripevnenie papiera o pracovný stôl alebo dosku a na vytváranie ostrých okrajov maľby.
Nože – univerzálne, teda orezávacie nože vám pomôžu pri vytvárané svetlých miest. Aj pri odstránení papiera z pracovnej dosky
Vykrývacia tekutina – nie je nevyhnutná, dajú sa použiť aj iné alternatívy.
Papier
Na akvarelovú maľbu existuje široká škála druhov papierov. Vyrábajú sa z ľanových, bavlnených vlákien alebo z drevenej buničiny. A to preto, aby bol menej savý a aby sa na jeho povrchu dlhšie udržali ťahy štetca. Papier sa aj glejí, niektoré sú glejené menej a vtedy je lepšie papier si napnúť, aby nám po vyschnutí nezostal zvlnený. Výkres je tiež jednou alternatívou ale pri jeho používaní si treba dávať pozor. Stretla som sa s rôznymi výkresmi, niektoré pili veľmi rýchlo a iné skoro vôbec. Ani jedna možnosť nie je pri tejto technike vhodná. Tiež zvyknú zanechávať nepekné fľaky a ľahko sa papier premočí. Oplatí sa kúpiť si akvarelový blok možno A5 alebo maximálne A4 formátu. Pri nich je výhoda, že si papier nemusíte napínať, pretože bloky sú zlepené po všetkých 4 stranách.
Použitý papier má vplyv na výslednú maľbu. Papier hladený za tepla, má úplne hladkú štruktúru. Je vhodný skôr na detailnú prácu, no nie veľmi vhodný pre začiatočníkov. nátery na takomto papieri sú väčšinou nekontrolovateľné a majú sklon vytvárať ostré okraje.
Papier hladený za studena je štruktúrovaný a je to najlepší druh na všeobecné použitie. Pracuje sa s ním najlepšie. Vznikajú rovnomerne odstupňované a hladké plochy. Hodí sa aj na detailnejšiu prácu so štetcom.
S ručným papierom sa pracuje celkom ťažko. No na experimentovanie a taký voľný prístup je vhodný. je dosť štruktúrovaný a preto sa náter na povrchu prerušuje.
Ak nemáte papier v blokoch ako som spomínala vyššie, je dobré si pred prácou papier napnúť. Ideálne na drevenú dosku a na mokro. To znamená, že výkres si vezme aj s doskou k umývadlu s vodou a papier namočíme zo všetkých strán, nedržte papier dlho pod vodou, aby sa vám neroztrhol. Ak máte plytšiu vaničku, napustíme do nej vodu výkres na pár sekúnd celý ponoríme, necháme odkvapkať a vyberieme. Následne ho opatrne položíme na dosku, vystrieme ho a okraje výkresu prekryjeme lepiacou páskou (krepovou alebo hnedou, ktorú treba tiež pred použitím namočiť). Pri lepení sa snažte vodu spod pásky tiež vytlačiť, nech jej tam neostáva veľmi veľa.

V pokračovaní si povieme bližšie o miešaní farieb, svetle a tme, o postupe maľby, preberieme pár maliarskych efektov a nakoniec pár slov o skicovaní a kompozícii. Určite nevynecháme ani tému farieb a farebnej škály, o ktorých symbolike ste u nás už mohli čítať.