
Farby sú v našom živote dosť podstatné. Bez nich by náš život vyzeral asi úplne inak. Farby ovplyvňujú veľa vecí, napríklad aj to čo jeme. Keď vidíme krásne červené jahody dostaneme hneď na ne chuť, pri zelenej omáčke napríklad zo špenátu to už tak chutne vyzerať nemusí:) Objavujú sa všade. Všetko má pre nás nejakú farbu. Hlavnou zložkou farby je svetlo, ktoré ovplyvňuje sýtosť farby, jej tón. Dá sa o nich povedať veľa, hlbšie si túto problematiku rozoberieme pri digitálnej maľbe. Každý vnímame farby trošku inak. Pre niekoho je tyrkysová viac do zelena, pre iného viac do modra. K tomu, aby sme vytvorili maľbu, ktorá ulahodí nášmu oku je dobré poznať aspoň stručnejšie rozdelenie farieb a ich použitie. Poznáme 3 základné farby: červená, modrá a žltá. Sú to farby primárne. Nedajú sa namiešať z nijakých iných farieb. Oranžová, fialová a zelená sú farby sekundárne a vzniknú zmiešaním dvoch primárnych farieb. Terciárne farby vznikajú medzi primárnou a sekundárnou. Každá farby má aj svoju komplementárnu farbu. Aby sme si to čo najjednoduchšie vysvetlili, pomôže nám táto farebná škála:

Môžeme na nej vidieť základné a primárne farby a farby, ktoré sú komplementárne. Nájdeme ich tak, že na farebnej škále sú oproti sebe. Príklad: komplementárnou farbou žltej je fialová, preto lebo fialová vznikla spojením modrej a červenej, žltú neobsahuje, preto je to jej komplementárna farba. Takto by sme mohli pokračovať aj pri iných farbách. Avšak kruhová škála je najrýchlejší pomocník. Dá sa kúpiť, stiahnuť na nete alebo si ju môžete vyrobiť sami.
Farby majú mnoho významov. Rozpíšem len základné, komplementárne a k nim stručný popis:
Červená – patrí k najvýraznejším farbám a ľahko zatieni iné farby.
Žltá – je najsvetlejším tónom, preto pri iných farbách zdanlivo ustupuje.
Modrá – je veľmi dominantná a ťažko ju niečo prekričí.
Zelená– sa mieša zo žltej a modrej, preto ani neustupuje ani nedominuje.
Fialová – tvorí ju modrá a červená, je výrazná ale nezatieňuje iné farby
Oranžová – vznikla zo žltej a červenej, takže zosvetlí každú farbu s ktorou sa zmieša.
Význam farieb bol už spomínaný v staršom článku tu: symbolika a význam farieb
Miešanie farieb
Na to, aby sme z farieb, ktoré máme namaľovali plnohodnotný obraz, budeme potrebovať aj odtiene, ktoré nemáme. Netreba však smútiť, dokážeme si všetko pripraviť sami :) Z vodových farieb sa miešajú nové celkom ľahko. Nielen od použitia farieb sa mení výsledok ale aj od použitia množstva vody. S ňou môžete vytvoriť stupnicu rozličných odtieňov od svetlých po tmavé. Ak chcete farbe zachovať priesvitnosť, zosvetľujte ju vždy vodou, nepoužívajte belobu, tá ju znepriehľadní.

Ideálne je cvičiť si miešanie farieb. Skúšajte miešať dve, tri farby. Viac ich nepoužívajte, lebo výsledok bude nejasný a farby budú “špinavé” . Veľmi nápomocné je vytvoriť si vlastný vzorkovník, kde si namiešate farby a pripíšete si aké farby ste použili. Určite ho využijete pri ďalšom maľovaní.
Užitočné farebné zmesi
Niektoré z farieb vyzerajú lepšie ak si ich pripravíte sami, ako keď kúpite už hotový odtieň. Maliari zvyknú mať problémy hlavne so zelenými odtieňmi. Rozmanitosť odtieňov zelenej je v prírode obrovská. Avšak existuje len niekoľko zdrojov zeleného pigmentu a mnohé umelé zelené farby sú ostré a chýba im jemnosť prírodných zelených odtieňov. Preto je najlepšie miešať. Výber zakúpených zelených odtieňov si môžeme rozšíriť pomocou modrej a žltej. Namiešať si môžeme aj svoju novú zelenú pomocou modrej a žltej alebo modrej a oranžovej.

Pleťové farby zvyknú byť tiež problematické. Na prípravu pestrej škály pleťových odtieňov nám vystačia 4 farby základnej palety. Takéto odtiene možno namiešať z týchto farieb: siena prírodná, alizarínová červeň, blankytná modrá a kadmiová červeň. Pamätajte si, že keď maľujete pokožku odrážajú sa v nej okolité farby.

Živosť
Ak chcete, aby vaše maľby mali ten správny “šmrnc”, je dobré používať živé farby. Odporúčam si maľbu dopredu naplánovať. Pretože ak budete chcieť zobraziť všetky farby, ktoré vidíte, budú sa biť. Ak farby obmedzíte, napríklad na červenú a zelenú, uvidíte ako sa navzájom oživujú. Budú vyzerať sýtejšie a výraznejšie.
Ak teda zmiešate rovnaké množstvo komplementárnych farieb, získate neutrálnu farbu. Zmenou pomeru farieb si môžete vytvoriť širokú škálu neutrálnych sivých alebo hnedých odtieňov. Tie sa skvele hodia na vytváranie tónovaných plôch. Napríklad, ak je základom maľby červená a zelená, tónované plochy budú vytvorené z rôznych zmesí zelenej a červenej.
Dávajte pozor aby všetky farby na obraze nemali rovnaký tón. To znamená, aby ste používali svetlejšie aj tmavšie farby.. Pri použití farieb, ktoré budú všetky v rovnakom tóne, bude maľba vyzerať mdlo, ničím nevyniká. Farby teda obmedzte a využívajte ich hĺbku. Obrazom to dodá energiu. Pri vytváraní napätia či energie, niekedy postačí niekoľko tmavých tónov a biela farba papiera. Na to, aby ste lepšie videli tóny farieb predmetu, je dobré porovnávať si ho s okolitými farbami. Veľmi pomôže pridržať si pri tóne biely papier. Uvidíte či je oproti papieru svetlý alebo tmavý.

V poslednej časti o akvarelovej maľbe si povieme niečo o predpríprave, kompozícii a vyskúšame si techniky maľby.