
Logo platobnej spoločnosti Mastercard patrí k najpoznanejším znakom na svete. Po rokoch sa dočkalo svojho redizajnu. Ako to býva zvykom, nie tak zásadného, aby firma stratila svoju tvár. K logu pribudla aj celá identita značky.
O redizajn sa postarala svetová špička v oblasti – Pentagram. Ostal červený kruh so žltým, zmenilo sa ich prekrytie a font – všetky znaky sú malé a text už nie je písaný kurzívou.
Logo Mastercard sa veľmi od roku 1968 nezmenilo. Názov firmy sa zmenil z Master Charge na MasterCard v 1979, pričom kurzívny font sa objavil v roku 1990. Základné prvky, ako dva farebné kruhy, ktoré sa prelínajú, ostali v každej verzii. Takmer 50 ročné logo je jednou z najviac rozpoznávaných značiek na svete, zobrazuje sa na miliónoch bankomatoch, platobných miestach a taktiež na 2,5 miliardách kreditných kariet.


V snahe držať krok s dobou, predstavila firma svoje nové logo. Kruhy ostali, zmenil sa ich prechod, bol použitý nový font FF Mark. Tučné kurzíva sú preč a “zuby” v prechode medzi kruhmi nahradila novovzniknutá prechodová farba, čím sa eliminovali všetky drobné detaily a logo má tak simplifikovanú podobu.
“Nedotkli sme sa nášho loga približne dvadsať rokov, no naša spoločnosť sa za ten čas dramaticky vyvinula” prezradil Chuck Breuel, viceprezident pre brand marketing v Mastercarde. “Rozšírili sme všetky naše produkty a služby a toto rozšírenie za posledné roky nabralo rýchly spád. Pozreli sme sa preto na naše logo a povedali si – myslíme, že môžeme niektoré veci priblížiť, aby ukázali kde naša firma je – jednoduchšia, s väčším dopadom, ale stále okamžite rozpoznateľná.”
Zmeny v logu spoločnosti museli reflektovať fakt, že logo sa už nepoužíva len na kartách. Je umiestnené na bankomatoch, webstránkach, reštauráciách, vo výkladoch, na billboardoch a ďalších plochách. “V týchto dvoch prelínajúcich sa kruhoch je naše dedičstvo a rozpoznateľnosť… bolo preto potrebné pristupovať k zmene s veľkou starostlivosťou, aby sme ostali viditeľní a známi“, dodal Breuel. Geniálna rozpoznateľnosť dvoch kruhov ostala nemenná aj naďalej.
Text sa môže objaviť pod kruhmi, alebo vedľa nich:
Pentagram partner Michael Bierut uviedol: “Investovali viac ako 50 rokov do jedného z najzákladnejších vizuálnych prvkov aké existujú – dvakrát zopakovaný prekrývajúci sa kruh, so základnými farbami.” V roku 2006 vytvoril MasterCard oddelené logo s troma kruhmi, ktoré sa však stretlo s kritikou kvôli prílišnej komplikovanosti. Nový znak nahradí toto neúspešné logo vo všetkých spôsoboch komunikácie spoločnosti so zákazníkmi. Text sa môže objaviť vedľa grafickej časti, alebo pod ňou.


Ako súčasť loga vytvoril Pentagram aj vizuálnu identitu celej značky, ktorá sa bude objavovať od športových podujatí, kde je MasterCard sponzorom, až po firemnú komunikáciu, vrátane medzinárodných printových kampaní. V identite sa budú nachádzať ako podporný prvok obrysy kruhov. Farby kruhov budú svetlejšie a objavovať sa budú v palete farieb čiernej, bielej, zelenej a neutrálnych sivých odtieňoch.

Breuel potvrdil, že nová identita je najkomplexnejšou akú kedy značka mala. “Rád by som povedal, že systém je veľmi komplikovaný, ale máte dve farby, dva kruhy, jedno slovo a všetko ďalšie vychádza z nich,” dodal Bierut.

Veľa skupín a agentúr pracovalo na celkovom vizuále značky, mnoho vecí sa ešte dokončuje. Jedným z najpodarenejších prvkov sú kruhy, ktoré sa budú vo vizuále používať, a budú dotvárať rozpoznateľnosť značky aj bez toho, aby ste na billboarde videli jej logo.

Za redakciu môžeme povedať, že nová identita MasterCard sa nám celkom páči, pokračuje v nastolenom trende zjednoduchšovania značiek, ako sme tomu boli svedkami v prípade viacerých veľkých spoločností. Vyjadrite svoj názor v diskusii, alebo rovno vložte Váš návrh na logo, ako by malo vyzerať pri ďalšom redizajne o 20 rokov.