
Miro Kozel je človek, ktorý vytvoril logo najznámejšieho lifestylového online magazínu u nás – refresher.sk. Profesionál, ktorý sa nerád fotí, no má rád veci pod kontrolou, čistý a uprataný stôl. Fanúšik Realu Madrid, otec malého Olivera a najnovšie aj šéf Studio Goat. Zhovárali sme sa s ním nielen o jeho začiatkoch.
V súčasnej dobe sú tendencie návratu k retro štýlu, nielen u nás (Heineken, LIDL), ale aj svetové značky produkujú výrobky so starými logami, obalmi a vracajú sa k svojim začiatkom. Aké boli tie Vaše?
Začiatky boli rozpačité. Keď som vyštudoval polygrafickú školu neveril som si a veľmi som sa nehrnul pracovať do grafického štúdia, alebo do reklamnej agentúry. Skúšal som rôzne profesie, pri ktorých som sa naučil komunikovať s ľuďmi, čo som v budúcnosti využil pri prezentovaní návrhov klientom. V určitom bode som sa začal venovať grafickým úpravám áut v Photoshope. Zistil som, že ma grafika baví a že sa ňou chcem živiť.
Pamätáte sa ešte kedy nastal ten okamih a dôvod, v ktorom ste opustili virtuálny tuning a prešli na ďalší krok?
Podarilo sa mi vyhrať súťaž vo virtual tuningu, ktorá trvala celý kalendárny rok. Dá sa povedať, že na základe hobby som dostal pracovnú ponuku v denníku Pravda. Bola to veľmi dobrá skúsenosť, pretože som sa naučil pracovať rýchlo, efektívne a hlavne pod tlakom.
Ktoré Vaše ocenenia a práce si ceníte najviac?
Vážim si každé jedno ocenenie, či už ide o súťaž, alebo knižnú resp. internetovú publikáciu. Čo si ale cením najviac, je pocit z dobre odvedenej práce a spokojnosť v tvári klienta. Ak by som mal vybrať projekty ktoré ma najviac bavili, tak z prác v reklame je to kampaň pre Jeep (strieborný klinec). Ďalej sú to projekty pre klienta Tatra Banka: Výber z bankomatu mobilom (shortlist effie), séria imidžových vizuálov pre Nádáciu TB, Comfort Life TB, ale aj kampaň pre Dobrého Anjela, či aktuálna imidžová printová kampaň pre klienta Audi – AA Avant (bronzový klinec). Z projektov vizuálnej komunikácie je to zahraničné bronzové ocenenie A‘ Design Award za redesign loga pre portál refresher.sk. Táto práca sa spolu s redizajnom značky pre klienta eyerim dostala nedávno aj medzi finalistov Národnej ceny za komunikačný dizajn.

Na akom projekte pracujete súčasne, ak to nie je tajné?
Momentálne pracujem na veľkom redizajne identity spoločnosti WLW Group (Welding & Locksmith Works). Ide o komplexné nastavenie komunikácie, od logotypu s ručne vytvorenou typografiou, cez kompletnú identitu (vizitky, obálky, hlav. papier, webová stránka, brožúra… branding: áut, strojov, oblečenia…). Aktuálne mám za sebou fotenie, spúšta sa výroba vizitiek a obálok + web developing.

Dnes jestvuje množstvo spôsobov čerpania informácií, vzdelávania sa. Ktorý zo spôsobov uprednostňujete a naopak, ktorému ste neprišli na chuť?
Ja čerpám informácie prakticky každý deň. Mám vyselektované svoje zdroje, kde nájdem najvyššiu svetovú kvalitu a tam čerpám inšpiráciu. Zároveň mám prehľad o najnovších trendoch. Snažím sa chodiť aj na konferencie a prednášky, ak mi to čas dovoľuje. A samozrejme knihy.
Naši čitatelia by isto uvítali, keby ste sa podelili aspoň o pár internetových zdrojov ;-)
Určite si treba pozrieť napríklad portál fubiz.net je skvelý pre inšpiráciu, pre komplexný prehľad nových resp. redizajnovaných značiek je výborný portál brand new. Ak chceš mať prehlad o najlepších reklamách pozri adsoftheworld.com.
V reklame pracujete už niekoľko rokov, ako sa tento biznis odvtedy zmenil?
Pracujem v reklame len 5 rokov, je to veľmi krátka doba na to, aby som mohol hodnotiť, či sa niečo zmenilo. Keď sa bavím s ľudmi, ktorí sú v reklame 15 rokov a viac, tak mi vravia, že je reklama v kríze. Len málo klientov dokáže byť dnes odvážnych.

Ako by vyzerala taká odvaha klienta v praxi?
Veľmi pekný príklad je už spomínaná aktuálna kampaň pre klienta Audi A4 Avant. Neukázať produkt, je odvaha.

Aký je súčasný trend v brandingu na Slovensku v porovnaní s celosvetovým smerovaním?
Nedávno som bol na vyhlásení víťazov Národnej ceny za komunikačný dizajn a musím sa priznať, že práce (a to nie len tie ocenené), ktoré sa dostali medzi finalistov mali veľmi vysokú úroveň. Mnohé dosahovali úrovne zahraničných prác. Môj osobný pocit je, že aj menší a strední klienti na slovensku si začínajú uvedomovať silu brandingu a investujú do firemnej identity a komunikácie. Oslovujú ma firmy, ktoré úspešne podnikajú na slovenskom trhu viac ako 20 rokov. Teraz však cítia, že sa potrebujú od konkurencie odlíšiť niečim, čo v očiach potenciálneho klienta vzbudí dojem jasnej voľby. V čom ale začínam cítiť veľký progres sú startupy. Mladí, začínajúci podnikatelia neváhajú investovať do svojej značky už pri jej začiatkoch. Myslia globálne a vedia, že s pekným a funkčným oblekom sa im po svete bude chodiť pohodlnejšie.
Ktorý rebrand značky Vás v poslednom čase pozitívne zaujal?
Veľmi sa mi páčila práca pre Oslo City Bike od štúdia Heydays, ale zaujala ma aj práca pre oficiálnu organizáciu cestovného ruchu pre mesto Paríž od štúdia grapheine. Obe práce sú výborne zvládnuté či už myšlienkou, exekúciou ale hlavne funkčnosťou.
Je to všetko funkčnosť, ktorá mi šetrí čas a tým uľahčuje život. A funkčnosť = dizajn.
Nevydržali ste ani mesiac po narodení syna a už ste mu vyrobili monogram. Je zjavné, že dizajnom žijete aj v súkromí – ovplyvňuje to aj Váš každodenný život?
Áno je to tak. Mám rád, keď majú veci svoje miesto. Jednoznačne preferujem jednoduchosť pred zložitosťou a to platí v súkromnom aj v pracovnom živote. Dizajn v každodennom živote je pre mňa napríklad aj to, ako mám v šatníku zoradené a potriedené oblečenie. Presne viem kde čo nájdem. Je to všetko funkčnosť, ktorá mi šetrí čas a tým uľahčuje život. A funkčnosť = dizajn.
Trendom súčasnosti je tvorba vlastnej značky, ktorá sa následne buduje predáva. Čo Miro Kozel má vlastnú značku?
Značka je to, čo o vás hovoria ľudia, keď nie ste v miestnosti. Je pravda, že veľa klientov ma osloví práve na odporúčanie tých ľudí z miestnosti. Takže odpoveď je áno, mám vlastnú značku a momentálne pracujem na jej redizajne. Od roku 2008 som tvoril pod názvom MIKO DESIGN. Za posledné dva roky som spolupracoval na projektoch s rôznymi ľuďmi či už ilustrátormi, fotografmi, web developermi, copywritermi. Preto som sa rozhodol vytvoriť malé nezávislé štúdio so silným tímom kreatívne a rovnako zmýšľajúcich ľudí.
Štúdio je zamerané na Dizajn a Komunikáciu s názvom Studio Goat. Definujeme ako bude značka vyzerať od názvu, loga cez tlač až po online. Komplexne. Aktuálne sme spustili nový web www.studiogoat.com, no nájdete nás aj na facebooku a instagrame.